Sökning: "narrativ i skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 14 avhandlingar innehållade orden narrativ i skolan.
1. Skolan som politiskt narrativ : En studie av den skolpolitiska debatten i Sveriges riksdag 1991 - 2002
Sammanfattning : How do politician talk about the role of school in society, in an era of changing demands and challenges represented by the knowledge society and globalization? The material underlying the study consists of protocols from the Swedish parliament during a decade characterized by many reforms and with both a conservative government and a social democratic. The aim of this thesis is to investigate the contemporary debate on school policy in the Swedish Parliament between 1991 and 2002. LÄS MER
2. Elevers skrivande som identitetsskapande aktivitet i skolan - innehåll och begränsningar
Sammanfattning : The aim of this thesis is to study how self presentations and reflexive writing work as displaying identity in the school context. In the curriculum from 1994 and the current curriculum (GY11) for the Swedish upper secondary school, identity making is central in how the subject Swedish is defined. LÄS MER
3. Möjligheternas horisont : Etnicitet, utbildning och arbete i ungas berättelser om karriärer
Sammanfattning : Den här avhandlingen handlar om hur unga med utländsk bakgrund berättar om sina liv och om hur de föreställer sig sina karriärval avseende utbildning och arbete. Syftet med avhandlingen är att analysera hur möjlighetshorisonter i relation till karriärskapet – de processer som genererar olika typer av karriärval – framträder i individuella berättelser. LÄS MER
4. En elev - en dator : kunskapsbildningens kvalitet och villkor i den datoriserade skolan
Sammanfattning : Avhandlingen behandlar införande av varsin dator till elever och lärare, här kallat en-till-en. Syftet är att bidra med kunskap om hur en-till-en påverkar lärande. Särskilt fokus ligger på kunskapsproduktionens karaktär och kvalitet och på förhållanden i den svenska skolan. LÄS MER
5. A Transnational Study of Criticality in the History Learning Environment
Sammanfattning : This study examines conceptions of criticality and its instruction in the History learning environ- ment in Sweden, Russia, and Australia as evidenced in one sample upper secondary class in each country. To achieve this, data were collected at macro, micro and meso levels. LÄS MER