Sökning: "övergångar"

Visar resultat 1 - 5 av 32 avhandlingar innehållade ordet övergångar.

  1. 1. Barns övergångar till och från förskoleklass Gränser, identiteter och (dis-)kontinuiteter

    Detta är en avhandling från Växjö : Linnaeus University Press

    Författare :Helena Ackesjö; Linnéuniversitetet.; [2014]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Övergångar; förskola; förskoleklass; gränser; identitetskonstruktion; kontinuitet; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The overall aim of this study is to gain knowledge of how the transitions to and from preschool class are described and understood by children. Previous research has indicated that transitions between different school forms can be seen as both problematic and threatening. LÄS MER

  2. 2. Lärande i arbetslivets övergångar

    Detta är en avhandling från Växjö : Linnaeus University Press

    Författare :Marie Gunnarsson; Linnéuniversitetet.; [2014]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; work-life; work-life transitions; work-life insecurity; everyday learning; employability; life-long learning; lay-off survivors; lay-off victims; uppsagda; kvarvarande; arbetsliv; vardagslärande; arbetsosäkerhet; övergångar i arbetslivet; anställningsbarhet; livslångt lärande; Pedagogik; Pedagogics;

    Sammanfattning : Over the course of the last few decades, work-life has changed and now includes a higher degree of instability and insecurity. This thesis takes this change as its starting point, aiming to understand the ways in which individuals manage involuntary work-life transitions at the workplace, in terms of learning. LÄS MER

  3. 3. Möten i dialektalt gränsland : Dialektala övergångar genom Närke

    Detta är en avhandling från Uppsala : Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet

    Författare :Björn Bihl; Uppsala universitet.; [2001]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANITIES and RELIGION Languages and linguistics Scandinavian languages; HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP Språkvetenskap Nordiska språk; nordiska språk; Scandinavian Languages; Scandinavian languages - general; dialectal transition; dropping of final t in endings; weakening of unstressed i a; syncope of suffix vowels; dialectal continua; isogloss; implicational scale; hiatus; vowel balance; phonological rule; topographical demographic ethnogeographical factors; Nordiska språk - allmänt; Svenska språket; Swedish; the Närke dialect; topographical demographic ethnographical factors; dialektal övergång; närkingska; bortfall av finalt t i ändelser; försvagning av i a i svagton; synkope av ändelsevokal; dialektalt kontinuum; implikationsskala; vokalbalans; fonologisk regel; topografiska demografiska etnogeografiska faktorer;

    Sammanfattning : The province of Närke comprises, together with Södermanland, a transition area characterised by a mixture of linguistic features from the Götaland dialects (götamål) and Central Swedish dialects (uppsvenska). One purpose of the study is to test and develop the dialectal transition theory established by J. K. Chambers and P. LÄS MER

  4. 4. Två lärarkategoriers arbete med sociala relationer i övergången från förskoleklass till årskurs 1

    Detta är en avhandling från Västerås : Mälardalen University

    Författare :Pernilla Kallberg; Mälardalens högskola.; [2018]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social relationships; transitions; didactic; collaboration; starting school; social representations; sociala relationer; övergångar; didaktik; samverkan; skolstart; sociala representationer; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker två lärarkategoriers, i studien benämnda som förskoleklass-lärare och grundskol-lärares, allmändidaktiska arbete med sociala relationer i övergången mellan förskoleklass och årskurs 1. Detta är ett relationellt arbete som sker över tid och handlar om att samordna vuxnas och barns handlingar och uppfattningar i en utbildningsmiljö. LÄS MER

  5. 5. Mellan erfarenhet och förväntan Betydelser av att bli vuxen i ungdomars livsberättelser

    Detta är en avhandling från Linköping : Linköping University Electronic Press

    Författare :Helena Kåks; Linköpings universitet.; Linköpings universitet.; [2007]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; becoming an adult; transitions; life stories; room of experience; horizon of expectation; future; individualisation; double hermeneutic; vuxenblivande; övergångar; livsberättelser; erfarenhetsrum; förväntanshorisont; framtid; individualisering; dubbel hermeneutik; SOCIAL SCIENCES Social sciences Social work Youth research; SAMHÄLLSVETENSKAP Socialvetenskap Socialt arbete Ungdomsforskning;

    Sammanfattning : Avhandlingen undersöker hur 21 unga människor inom ramen för längre intervjuer berättar om och reflekterar över sina liv. Ungdomarna har intervjuats som 15-, 17-, 22- och 25-åringar. Intervjuerna analyseras som livsberättelser, ett teoretiskt och metodolo-giskt perspektiv som fokuserar deras sätt att tolka och skapa mening i sina egna liv. LÄS MER