Sökning: "pedagogik"
Visar resultat 1 - 5 av 1798 avhandlingar innehållade ordet pedagogik.
1. Gestaltandets pedagogik Om att skapa konsthantverk
Detta är en avhandling från Stockholm : Pedagogiska institutionen, Stockholms universitetSammanfattning : Why, and what does it involve for an individual to perform Arts and Crafts, are the questions studied in this thesis. The purpose of this thesis is to examine the pedagogical conditions of Arts and Crafts objects, through studying the processes that take place where people give form to personal expressions and to understand the meanings these processes have for them. LÄS MER
2. Toleransens pedagogik en pedagogisk-filosofisk studie av tolerans som en fråga för undervisning
Detta är en avhandling från Örebro : Örebro universitetSammanfattning : Focusing on a lived and practiced tolerance, this thesis sets out to explore questions concerning education for tolerance, and, specifically, how teachers and educators can prepare students to become tolerating subjects in their everyday encounters with others. Taking its point of departure in real and fictional classroom situations, the overall purpose of the study is to explore the ethical and transformative potential inherent in education for tolerance. LÄS MER
3. En reformerad lärare Konstruktionen av en professionell och betygssättande lärare i skolpolitik och skolpraktik
Detta är en avhandling från Stockholm : Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitetSammanfattning : This doctoral thesis investigates the interrelatedness between school policy and practice. In the thesis, the construction of “the teacher” is analysed in school policy documents and teacher interviews. LÄS MER
4. Critical Thinking in Scholarship: Meanings, Conditions and Development
Detta är en avhandling från Department of Education. Lund UniversitySammanfattning : Popular Abstract in Swedish Syftet med denna avhandling är att utforska fenomenet vetenskapligt kritiskt tänkande, när det gäller dess olika innebörder, villkor och utveckling. Kritiskt tänkande studeras genom att analysera olika filosofiska och pedagogiska texter, utifrån ett hermeneutiskt-fenomenologiskt perspektiv. LÄS MER
5. Att lära i mötet mellan estetik och rationalitet : pedagogers vägledning och barns problemlösning genom bild och form
Detta är en avhandling från [email protected]Sammanfattning : Popular Abstract in Swedish Det övergripande syftet med den höär studien är att bidra till ökad förståelse för barns lärande och meningsskapande i skolan när pedagoger försöker överskrida ett mer traditionellt arbetssätt genom att förena estetik och rationalitet i läroprocessen. Avsikten är att beskriva och tolka avd som utspelar sig i samtal mellan barn och pedagoger när barn förväntas lösa probelm genom bild och form. LÄS MER
