Sökning: "utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 15 avhandlingar innehållade orden utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling.

  1. 1. Textuell makt Fem gymnasieelever läser och skriver i svenska och samhällskunskap

    Detta är en avhandling från Stockholm : Insitutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet

    Författare :Pia Anderson; Stockholms universitet.; [2011]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANITIES and RELIGION; HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP; utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling; Education in Languages and Language Development; textual power; positioning; envisionment building; appraisal; attitude; engagement; critical literacy; new literacy;

    Sammanfattning : The aim of this thesis was to study how five students linguistically express textual power in conversation and writing about reading, as well as to investigate their possibilities to linguistically express textual power. The study was performed within some of the literacy practices in the subjects of Swedish and Social Studies at the social sciences programme in upper secondary school. LÄS MER

  2. 2. Skrivbedömning och validitet Fallstudier av skrivbedömning i svenskundervisning på gymnasiet

    Detta är en avhandling från Stockholm : Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet

    Författare :Gustaf Skar; Stockholms universitet.; [2013]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; writing instruction; writing assessment; validity; assessment use argument; utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling; Education in Languages and Language Development;

    Sammanfattning : This doctoral dissertation reports on results from three explorative case studies of teacher assessment practice within upper secondary school writing instruction. In Sweden, almost all responsibility for constructing, administering, and scoring assessments lies with the individual teacher. LÄS MER

  3. 3. Litteracitet och visuella texter Studier om lärare och kortutbildade deltagare i sfi

    Detta är en avhandling från Stockholm : Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet

    Författare :Qarin Franker; Stockholms universitet.; Göteborgs universitet.; Gothenburg University.; [2011]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANITIES and RELIGION Languages and linguistics Linguistic subjects Bilingualism; HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP Språkvetenskap Lingvistikämnen Tvåspråkighet; Education in Languages and Language Development; utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling; adult basic literacy education; election posters; literacies; model reader; multimodality; reading paths; repertoire; second language; social semiotics; Swedish language programme for immigrants sfi ; visual texts; alfabetisering; vuxnas litteracitet; andraspråksundervisning; sfi; visuella texter; sociosemiotik;

    Sammanfattning : This thesis aims to contribute to the growing body of knowledge concerning the adult basic literacy education in the Nordic countries and broaden research on literacy from its traditional focus on verbal texts to include images and visual texts. The thesis comprises a research survey concerning adult literacy and two empirical, exploratory studies focusing on the use of visual texts in the basic Swedish language programme for adult immigrants, Svenskundervisning för invandrare (sfi). LÄS MER

  4. 4. English-medium instruction in Sweden Perspectives and practices in two upper secondary schools

    Detta är en avhandling från Stockholm : Department of Language Education, Stockholm University

    Författare :BethAnne Yoxsimer Paulsrud; Högskolan Dalarna.; Stockholms universitet.; [2014]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education and Learning; Utbildning och lärande; English-medium instruction EMI ; Content and Language Integrated Learning CLIL ; upper secondary school; English in Sweden; language policy; translanguaging; academic language; language hierarchy; utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling; Education in Languages and Language Development;

    Sammanfattning : This thesis presents English-medium instruction (EMI) in the Swedish context, focusing on perspectives and practices in two schools. The research question is as follows: How and why is EMI offered, chosen, and practiced in the Swedish upper secondary school today? The aim is to explore the status of the educational option, the reasons for offering EMI to stakeholders, the stakeholders’ beliefs about and goals of EMI, and the implementation of EMI in the classroom. LÄS MER

  5. 5. Jakten på den godkända texten Läspraktiker och internetanvändning på gymnasieskolan

    Detta är en avhandling från Stockholm : Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Ulrika Nemeth; Stockholms universitet.; [2011]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; utbildningsvetenskap med inriktning mot språk och språkutveckling; Education in Languages and Language Development; Systemic Functional Grammar; New Literacy Studies; reading practices; text culture; textual norms; abstraction; authority; modality; learning resources; Internet; nonfiction texts; multimodality;

    Sammanfattning : This thesis presents a case study from an authentic school practice, where seven students, in their second year of a social sciences program in an upper sec­on­dary school, use internet texts in various learning situations. The aim of the study is to map the reading practices of students encountering internet texts. LÄS MER