Sökning: "Lek betydelse"

Visar resultat 1 - 5 av 13 avhandlingar innehållade orden Lek betydelse.

  1. 1. Play, Culture and Learning : Studies of Second-Language and Conceptual Development in Swedish Preschools

    Författare :Robin Samuelsson; Per Ledin; Stina Hållsten; Karin Aronsson; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; early childhood education; ECEC; preschool; play; affordances; embodiment; multimodal; interaction; second-language development; conceptual development; culture; cultural affordances; digital tools; artefacts; perception; förskola; förskolepedagogik; didaktik; förskola; lek; affordanser; kroppslighet; multimodalitet; interaktion; andraspråksutveckling; begreppsutveckling; kultur; kulturella affordanser; digitala redskap; artefakter; perception; Utbildningsvetenskapliga studier; Studies in the Educational Sciences;

    Sammanfattning : This dissertation studies how second-language and conceptual development emerge through interactions in Swedish preschool environments. It studies how types of interaction, such as play, can scaffold children toward such developments. LÄS MER

  2. 2. Den välreglerade friheten: att konstruera det lekande barnet

    Författare :Charlotte Tullgren; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; play; Pedagogy; pre-school; child; childhood; power; governmentality; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; pedagogy;

    Sammanfattning : The purpose of the thesis is to shed light on pre-school as an arena for governmentality, where play is a tool for governing the child. The study focuses what in play-situations may become an object of governance and what techniques the teachers use to govern the children when they play. LÄS MER

  3. 3. Växandets gestaltning i Peter Pohls romansvit om Micke

    Författare :Wiveca Friman; Litteraturvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Allmän och jämförande litteratur; literary theory; literature criticism; General and comparative literature; temporality.; focalization; narrator; intertextuality; growth and development; view of life; teenage novels; childhood; Peter Pohl; children’s literature; litteraturkritik; litteraturteori; Scandinavian languages and literature; Nordiska språk språk och litteratur ;

    Sammanfattning : Peter Pohl was born in Germany in 1940 but grew up in Stockholm, a setting reflected in many of his books. Pohl, a researcher at the Royal Technical University in Stockholm, made his fiction debut with the multi-prize-winning novel "Janne, min vän" (1985), and is internationally acclaimed for, among other things, the way in which his teenage novels highlight existential questions. LÄS MER

  4. 4. Lära och leka med flera språk : Socialt samspel i flerspråkig förskola

    Författare :Polly Björk-Willén; Jakob Cromdal; Fritjof Sahlström; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Multilingual preschool; social interaction; participation; language choice; language alternation; multimodality; learning; ethnomethodology; conversation analysis; Flerspråkig förskola; Socialt samspel; Deltagande; Språkval; Språkalternering; Multiomdalitet; Lärande; Etnometodologi; Konversationsanalys; Children; Barn;

    Sammanfattning : Avhandlingens övergripande syfte är att studera barns sociala samspel med varandra och med vuxna i en flerspråkig förskolekontext. Mer specifikt studeras barnens språkanvändning i lek och i lärarledda aktiviteter, och hur barnen använder andra semiotiska resurser än språk för att åstadkomma deltagande i förskolans olika sammanhang. LÄS MER

  5. 5. Mellan människor och ting : En interaktionistisk analys av samlandet

    Författare :Marcus Persson; Sociologiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; collectibles; collectors; collecting; reference group; identity; Self-development; recognition; role-taking; game; play; transaction; interaction; creativity; neo-median; Joas; Mead; theory of action; Humans and things; sociology of things; phenomenology; Sociology; Social psychology; Joas; Mead; Sociologi; Socialpsykologi;

    Sammanfattning : In most sociological paradigms the importance of human interaction for the understanding of societies, is a well established fact. In this study, the focus is the interaction between human beings and material things as it is occurring in practice. LÄS MER