Sökning: "kritisk"

Visar resultat 1 - 5 av 265 avhandlingar innehållade ordet kritisk.

  1. 1. Rektors pedagogiska ledarskap en kritisk policyanalys

    Detta är en avhandling från Växjö : Linnaeus University Press

    Författare :Katarina Ståhlkrantz; Linnéuniversitetet.; [2019]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Förändring; genealogi; kritisk policyanalys; läroplansteori; pedagogisk ledare; pedagogiskt ledarskap; policy; rektor; stabilitet; WPR; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The pedagogical leadership is regarded as the most significant of the principal ́s duties. Because there is no clear definition of pedagogical leadership as a concept, it may be difficult for the principal to know how to practice it. LÄS MER

  2. 2. Från ”tyst vår” till ”hållbar utveckling” En kritisk diskursanalys av miljöfrågans utveckling 1962–1987

    Detta är en avhandling från Uppsala : Sociologiska institutionen

    Författare :Eduardo Medina; Uppsala universitet.; [2013]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Sociologi; Sociology; Environment; discourse; environmental discourse; critical discourse analysis; ideology; hegemony; institutionalization; sustainable development; ecological modernization; critical realism; world-system; Miljö; diskurs; miljödiskurs; kritisk diskursanalys; ideologi; hegemoni; institutionalisering; hållbar utveckling; ekologisk modernisering; kritisk realism; världssystem; Medio ambiente; discurso; discurso medioambiental; análisis crítico del discurso; ideología; hegemonía; institucionalización; desarrollo sostenible; modernización ecológica; realismo crítico; sistema-mundo;

    Sammanfattning : This dissertation studies the development of the environmental issue from a discursive perspective. Through an analysis of views on nature and the environment in several NGOs and main political organs, the dissertation tries to explain how a certain view became hegemonic. LÄS MER

  3. 3. Delaktighet, demokrati och organisationsförändring i skilda verkligheter : en kritisk ansats

    Detta är en avhandling från Linköpings universitet : Institutionen för pedagogik och psykologi

    Författare :Sam Paldanius; Linköpings universitet.; Linköpings universitet.; [1999]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; Delaktighet; arbetsliv; organisation;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate the meaning and use of the concept of participation in a municipal process of organizational change in the early 1990-s. The aim of the organizational change was to reform the' entire public administration in Sweden in to management by objectives (millstyrning). LÄS MER

  4. 4. Datormanikinprogram som verktyg vid arbetsplatsutformning en kritisk studie av programanvändning

    Detta är en avhandling från Luleå : Luleå tekniska universitet

    Författare :Lars Laitila; [2005]
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Industrial Work Environment; Industriell produktionsmiljö;

    Sammanfattning : Många arbetsplatser har idag brister i den fysiska utformningen vilket leder till att människor överbelastas i sitt arbete. Statistiken visar att arbetsuppgifter med stora, långvariga eller ensidiga belastningar är vanligast och utgör ett stort arbetsmiljöproblem. LÄS MER

  5. 5. Lärare och konflikthantering en undersökande studie ur ett könsperspektiv

    Detta är en avhandling från Umeå : Umeå universitet

    Författare :Agneta Lundström; Umeå universitet.; [2008]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; qualitative study; compulsory teachers; conflict; representation; strategy; gender; critical feminist theory; feminist post structuralism; ethic of caring; ethic of rights; power; violence; kvalitativ studie; grundskole-lärare; konflikt; föreställning; strategi; kön; kritisk; feministisk teori; feministisk poststrukturalism; omsorgstänkande; rättighetstänkande; makt; våld; SOCIAL SCIENCES Social sciences Pedgogical work; SAMHÄLLSVETENSKAP Socialvetenskap Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : This dissertation explores ten teachers' approaches to managing conflicts with/between pupils. The relevance of gender is analysed according to the strategies and representations chosen by the teachers. The methods used for data collection include 'rounds', role-plays and ongoing reflexivity, mainly in single-sex groups. LÄS MER