Sökning: "Flerspråkig förskola"

Hittade 4 avhandlingar innehållade orden Flerspråkig förskola.

  1. 1. Lära och leka med flera språk : Socialt samspel i flerspråkig förskola

    Detta är en avhandling från Linköping : Linköpings universitet

    Författare :Polly Björk-Willén; Linköpings universitet.; Linköpings universitet.; [2006]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Multilingual preschool; social interaction; participation; language choice; language alternation; multimodality; learning; ethnomethodology; conversation analysis; Flerspråkig förskola; Socialt samspel; Deltagande; Språkval; Språkalternering; Multiomdalitet; Lärande; Etnometodologi; Konversationsanalys; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS Children; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN Barn;

    Sammanfattning : Avhandlingens övergripande syfte är att studera barns sociala samspel med varandra och med vuxna i en flerspråkig förskolekontext. Mer specifikt studeras barnens språkanvändning i lek och i lärarledda aktiviteter, och hur barnen använder andra semiotiska resurser än språk för att åstadkomma deltagande i förskolans olika sammanhang. LÄS MER

  2. 2. Erbjudande till kommunikation i en flerspråkig förskola : fria och riktade handlingsområden

    Detta är en avhandling från Malmö : Malmö : Malmö University. Faculty of Education and Society, Malmö University. Children Youth and Society (BUS)

    Författare :Åsa Ljunggren; Malmö University.; Malmö University.; [2013]
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; Humanities Social Sciences; förskola; flerspråkig; kommunikation;

    Sammanfattning : The study was conducted in a multilingual preschool setting in a city in the south of Sweden. The aim of the study was to highlight and to understand how children’s abilities to communicate with each other vary in different situations in a preschool setting. LÄS MER

  3. 3. En flerspråkig förskolas didaktik i praktiken

    Detta är en avhandling från Lärarutbildningen, Malmö högskola

    Författare :Anders Skans; Malmö University.; Malmö University.; [2011]
    Nyckelord :INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS Children; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN Barn; Humanities Social Sciences; Didaktik; Flerspråkighet; Förskola; Interkulturalitet; Kontext;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och analysera en flerspråkig förskolas didaktik, för att bidra med kunskap om de didaktiska frågorna i förhållande till uppdraget att arbeta interkulturellt. De frågor jag ställt är: • Vad är pedagogernas uppfattning om den egna förskolans innehåll och arbetssätt? • Hur framträder den didaktiska vad-frågan i en flerspråkig förskolas olika kontexter? • Hur framträder den didaktiska hur-frågan i en flerspråkig förskolas olika kontexter? • Kan man utläsa variationen i barnens bakgrunder i de didaktiska valen och i så fall hur? Studien är en fallstudie gjord på en flerspråkig förskola, där en majoritet av barnen har ett annat modersmål än svenska. LÄS MER

  4. 4. Att lära av och med varandra En etnografisk studie av musik i förskolan i en flerspråkig miljö

    Detta är en avhandling från Örebro : Örebro universitet Repro

    Författare :Anna Ehrlin; Mälardalens högskola.; [2012]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; Didactics; didaktik; music education; preschool; language development; competence; leadership; musik; förskola; språkutveckling; kompetens; ledarskap; Musicology esp. Musical Education; Musikvetenskap med musikpedagogisk inriktning;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to examine music’s place and function in the pedagogical activities at two music preschools. I address the following questions. LÄS MER