Sökning: "stereotypa föreställningar"

Visar resultat 1 - 5 av 12 avhandlingar innehållade orden stereotypa föreställningar.

  1. 1. Digitala speglar : föreställningar om lärarrollen och kön i lärarstudenters bilder

    Författare :Eva Skåreus; Åsa Bergenheim; Anders Marner; Liv Merete Nielsen; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; digital art; teacher education; art teacher; feminism; image; self reflection; picture analysis; representation; digitala bilder; lärarutbildning; bildlärare; feministisk teori; självreflektion; bildanalys; representation; Aesthetic subjects; Estetiska ämnen; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka visualiserade föreställningar om bildläraryrket vid Lärarutbildningen genom att analysera hur bildlärarstudenter i digital bild gestaltar sig som lärare, samt betydelser av kön i dessa bilder. Bilderna har analyserats diskursivt för att söka svar på frågorna: Vad är det i lärarrollen som kommer till uttryck i dessa bilder? Vilka betydelser av kön visualiseras? Vilka visuella grepp har bildmakarna använt? Hur kan man förstå de val studenterna gjort? Det empiriska materialet består av femtionio bilder, gjorda av fyrtiofem kvinnor och fjorton män. LÄS MER

  2. 2. Aktiveringspolitikens Janusansikte : En studie av differentiering, inklusion och marginalisering

    Författare :Agneta Hedblom; Socialhögskolan; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; labour market; activation policy; inclusion; marginalisation; immigrant women; immigrant men; local administration; diffentiation patterns; discourse; race; gender; muslim women; sociology of enterprise; Sociology of labour; national insurance; Social problems and welfare; företagssociologi; Arbetslivssociologi; Sociala problem; social välfärd; socialförsäkring;

    Sammanfattning : The thesis aims to discuss if activation policies can support the inclusion of immigrant women and men into the Swedish labour market.A paradigmatic change in welfare policies has taken place in Europe during the last decade with the shift from welfare to workfare or activation policies. LÄS MER

  3. 3. Representera och bli representerad : Elever med religiös positionering talar om skolans religionskunskapsundervisning

    Författare :Carina Holmqvist Lidh; Christina Osbeck; Kerstin von Brömssen; Trine Anker; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; religious education; students; religious positioning; identity; non-confessional; neutrality; representation; critical discourse analysis; secular; religionskunskapsundervisning; elever; religiös positionering; identitet icke-konfessionell; neutralitet; representation; kritisk diskursanalys; sekulär; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : Hur kan lärare på bästa sätt möta elever med religiös positionering i religionskunskapsklassrummet?  Hur kan undervisningen utformas för att ge religiösa traditioner en framställning som elever med religiös positionering kan acceptera, relatera till och kanske också lära nytt av?Den här religionsdidaktiska studien handlar om hur elever som positionerar sig inom muslimsk, kristen, buddhistisk och judisk tradition talar om skolans religionskunskapsundervisning. Studien berör tre teman. LÄS MER

  4. 4. I en klass för sig : Genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer

    Författare :Fanny Ambjörnsson; Mark Graham; Britta Lundgren; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Female socialization; girls; gender studies; sexuality; heteronormativity; class; normality; fieldwork; Gender studies; Genus;

    Sammanfattning : Samhällsvetenskaplig forskning har på senare år börjat uppmärksamma unga kvinnor, som tidigare fört en undanskymd tillvaro i skuggan av de unga männen. Syftet med denna avhandling är att, delvis i linje med denna forskning, undersöka hur tjejer i en svensk gymnasieskola skapar genus. LÄS MER

  5. 5. Mellan människor och ting : En interaktionistisk analys av samlandet

    Författare :Marcus Persson; Sociologiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; collectibles; collectors; collecting; reference group; identity; Self-development; recognition; role-taking; game; play; transaction; interaction; creativity; neo-median; Joas; Mead; theory of action; Humans and things; sociology of things; phenomenology; Sociology; Social psychology; Joas; Mead; Sociologi; Socialpsykologi;

    Sammanfattning : In most sociological paradigms the importance of human interaction for the understanding of societies, is a well established fact. In this study, the focus is the interaction between human beings and material things as it is occurring in practice. LÄS MER