Sökning: "genus no"

Visar resultat 1 - 5 av 104 avhandlingar innehållade orden genus no.

  1. 1. Det finns inga tjejbestämmare : Att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek

    Författare :Christian Eidevald; Mohamed Chaib; Helene Ahl; Eva Reimers; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; gender; sex; feminist poststructuralism; discourse analysis; positioning; video observation; focus group; pre-school; pre-school teacher; equality; genus; kön; feministisk poststrukturalism; diskursanalys; positionering; videoobservation; fokusgrupp; förskola; förskollärare; jämställdhet; Gender studies; Genus; Education; Pedagogik; Children; Barn;

    Sammanfattning : Previous research studies have shown that in their address and behaviour towards girls and boys, pre-school staff apply stereotyped gender concepts, thus reinforcing rather than challenging stereotypes. The present thesis therefore focuses on which of children’s positions that are accepted or that face resistance from the staff. LÄS MER

  2. 2. IngenMansLand : om män som feminister, intervjuframträdanden och passerandets politik

    Författare :Linn Egeberg Holmgren; Elisabet Näsman; Keith Pringle; Johanna Esseveld; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; men; masculinity; feminism; feminist men; profeminism; radical feminism; poststructuralist feminism; radical constructionism; gender equality; state feminism; double emancipation; masculinity politics; performance; performativity; doing gender; Goffman; interview interaction; qualitative interviews; cross-gender interviewing; passing; position; homosociality; reflexivity; situational analysis; co-fielding; Sociology; Sociologi; Gender studies; Genus; Sociologi; Sociology;

    Sammanfattning : This thesis explores constructions of gendered and gender political positions and practices of men identifying as ‘feminist’. The analysis is based on qualitative interviews with 28 men aged 20-34. At issue is how seemingly contradictory positions for men as feminists are made comprehensible in theory and practice. LÄS MER

  3. 3. Äventyrliga utföranden : en läsning av Agneta Enckells dikter med Isabelle Stengers kosmopolitik

    Författare :Emma Kihl; Mattias Pirholt; Amelie Björck; Nina Lykke; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Agneta Enckell; Isabelle Stengers; Alfred North Whitehead; cosmopolitics; ecology of practices; common sense; imagination; proposition; feeling; event; presence; due attention; the problem of the sixth day; Agneta Enckell; Isabelle Stengers; Alfred North Whitehead; kosmopolitik; praktikernas ekologi; common sense; fantasi; förslag; känsla; händelse; närvaro; vederbörlig uppmärksamhet; sjätte-dagen problematiken; Kritisk kulturteori; Critical and Cultural Theory; Östersjö- och Östeuropaforskning; Baltic and East European studies;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur den belgiska filosofen Isabelle Stengers kosmopolitiska förslag kan fungera som en litteraturvetenskaplig analysmetod i läsandet av Agneta Enckells diktsamlingar skrivna 1983–2014. Stengers kosmopolitik utgör en praktikernas ekologi som syftar till att sakta ner tänkandet genom att svetsa samman common sense med fantasi. LÄS MER

  4. 4. Dans i skolan : om genus, kropp och uttryck

    Författare :Anna Lindqvist; Per-Olof Erixon; Christina Segerholm; Bengt Olsson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :dans; danslärare; dansundervisning; flickor; genus; kropp; pojkar; rörelse; skola; Aesthetic subjects; Estetiska ämnen; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : This thesis is a continuation of my licentiate thesis from 2007 “Dansens plats i skolan. Tradition, utveckling och lärande i Skellefteå kommun” [‘The place of dance in schools. Tradition, development and learning and teaching in the Municipality of Skellefteå’]. LÄS MER

  5. 5. Flickan i medicinen : ungdom, kön och sjuklighet 1870-1930

    Författare :Anna-Karin Frih; Christina Carlsson Wetterberg; Ann-Sofie Ohlander; Kari Melby; Örebro universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Girls; Boys; Gender; Youth; Illness; Chlorosis; History of Medicine; 19 th Century; 20 th Century; Popular Medicine; Scientific Medicine; Health Studies; flickor; pojkar; ungdom; sjuklighet; genus; medicin; 1800-tal; 1900-tal; genus; läkare; History; Historia; History of medicine; Medicinens historia; Gender studies; Genus; Historia; History;

    Sammanfattning : The main purpose of this thesis is to study and analyze how concepts of childhood and adolescence were constructed in scientific medicine during the period 1870 to 1930. The focus in the first part of the thesis is to study the sick girl as a stereotype in 1870–1900. LÄS MER