Sökning: "feminist poststructuralism"

Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden feminist poststructuralism.

  1. 1. Reading Rap : Feminist Interventions in Men and Masculinity Research

    Författare :Kalle Berggren; Elisabet Näsman; Keith Pringle; Tora Holmberg; Chris Beasley; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; hip hop; rap lyrics; men and masculinity; feminist theory; intersectionality; queer theory; poststructuralism; feminist phenomenology; discourse analysis; cultural studies; popular music; gender; sexuality; race; class; Sociologi; Sociology;

    Sammanfattning : The present thesis explores how masculinity is constructed and negotiated in relation to race, class and sexuality in hip hop in Sweden. Theoretically, the study contributes to the increasing use of contemporary feminist theory in men and masculinity research. LÄS MER

  2. 2. Sida vid sida : En studie av jämställdhetspolitikens genealogi 1971-2006

    Författare :Katharina Tollin; Maud Eduards; Lena Martinsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; gender equality; genealogy; party-politics; Michel Foucault; feminist theory; Swedish parliamentary debates; poststructuralism; welfare state; discourse theory; gender mainstreaming; class; equal pay; Political Science; statsvetenskap;

    Sammanfattning : The history of gender equality policies is part of the modern heritage in Sweden. The contemporary narrative contains milestones such as female suffrage, anti-discrimination legislation, equal representation and parental leave. And yet, ambivalences also imbue this modern contemporary saga. LÄS MER

  3. 3. Det finns inga tjejbestämmare : Att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek

    Författare :Christian Eidevald; Mohamed Chaib; Helene Ahl; Eva Reimers; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; gender; sex; feminist poststructuralism; discourse analysis; positioning; video observation; focus group; pre-school; pre-school teacher; equality; genus; kön; feministisk poststrukturalism; diskursanalys; positionering; videoobservation; fokusgrupp; förskola; förskollärare; jämställdhet; Gender studies; Genus; Education; Pedagogik; Children; Barn;

    Sammanfattning : Previous research studies have shown that in their address and behaviour towards girls and boys, pre-school staff apply stereotyped gender concepts, thus reinforcing rather than challenging stereotypes. The present thesis therefore focuses on which of children’s positions that are accepted or that face resistance from the staff. LÄS MER

  4. 4. Om miljöproblemen hänger på mig : Individer förhandlar sitt ansvar för miljön

    Författare :Emmy Dahl; Jane Summerton; Helen Peterson; Jonas Anshelm; Rolf Lidskog; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Individualized environmental responsibility; environmental discourse; environmental politics; feminist poststructuralism; focus groups; positioning; negotiating; gender; dass; gender discourse; subject position; troubled untroubled subject positions; Individualiserat miljöansvar; miljödiskurs; miljöpolitik; feministisk poststrukturalism; fokusgrupper; positionering; förhandling; genus; klass; genusdiskurser; subjektspositioner; problematiska oproblematiska subjektspositioner;

    Sammanfattning : När den svenska klimatdebatten intensifierades under 2000-talets första decennium tilldelades allmänheten en särskild roll. I den mediala och politiska debatten verkade lösningen på miljöproblemen intimt förknippad med individers livsstilar. LÄS MER

  5. 5. Är det någon "könsordning" i skolan? : analys av könsdiskurser i etniskt homogena och etniskt heterogena elevgrupper i årskurserna 0-6

    Författare :Ulla Forsberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; primary school; gender; subjectivity; femininity; masculinity; gender order; dualism; hierarchy; category maintenance; discourse analysis; poststructuralism;

    Sammanfattning : The thesis focuses on gender in primary school and the aim was to study how girls and boys construct their subjectivities in accordance with current gender discourses and how they take up those discourses in school practices. Special attention has been paid to the students' fluid subjectivities. LÄS MER