Sökning: "Östersjö- och Östeuropaforskning"

Visar resultat 1 - 5 av 56 avhandlingar innehållade orden Östersjö- och Östeuropaforskning.

  1. 1. Mediated Europes Discourse and Power in Ukraine, Russia and Poland During Euromaidan

    Författare :Roman Horbyk; Johan Fornäs; Patrik Åker; Sabina Mihelj; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; media; discourse; power; postcolonial theory; foreign policy; journalists; politicians; Europe; Ukraine; Russia; Poland; Euromaidan; медії; дискурс; влада; зовнішня політика; журналісти; політики; Европа; Україна; Росія; Евромайдан; medier; diskurs; makt; utrikespolitik; journalister; politiker; Europa; Ukraina; Ryssland; Polen; Euromajdan; Kritisk kulturteori; Critical and Cultural Theory; Östersjö- och Östeuropaforskning; Baltic and East European studies;

    Sammanfattning : This study focuses on mediated representations of Europe during Euromaidan and the subsequent Ukraine–Russia crisis, analysing empirical material from Ukraine, Poland and Russia. The material includes articles from nine newspapers, diverse in terms of political and journalistic orientation, as well as interviews with journalists, foreign policymakers and experts, drawing also on relevant policy documents as well as online and historical sources. LÄS MER

  2. 2. Adaptation, now? Exploring the Politics of Climate Adaptation through Poststructuralist Discourse Theory

    Detta är en avhandling från Huddinge : Södertörns högskola

    Författare :Elise Remling; Jenny Gunnarsson Payne; Åsa Persson; Sirkku Juhola; [2019]
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Climate change adaptation; Adaptation policy development; Politics of adaptation; Discourse; Poststructuralist Discourse Theory; Logics of Critical Explanation; Discourse Analysis; European Union; Germany; Qualitative policy analysis; Critical policy studies; Fantasy; Depoliticisation; Environmental Studies; Miljövetenskapliga studier; Östersjö- och Östeuropaforskning; Baltic and East European studies;

    Sammanfattning : Increasing evidence of anthropogenic climate change and the recognition that warming is likely to go beyond 2°C raises the need for responses that help people cope with the anticipated changes. The rise of attention to so-called climate adaptation on political agendas at the local, national and international scale has come about with a hastily growing field of academic knowledge production. LÄS MER

  3. 3. Mot "väst" vetenskap, politik och transformation i Polen 1989-2011

    Detta är en avhandling från Huddinge : Södertörns högskola

    Författare :Sofia Norling; Jonas Anshelm; Per Högselius; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Autonomy of science; boundary work; CEEC; knowledge society; Polish research policy; research ideals; semiperiphery; transformation; Forskningsideal; gränsarbete; kunskapssamhälle; polsk forskningspolitik; semiperiferi; transformation; vetenskaplig autonomi; Öst- och Centraleuropa; Historical Studies; Historiska studier; Östersjö- och Östeuropaforskning; Baltic and East European studies;

    Sammanfattning : Den polska forskningspolitiken har efter statssocialismens fall 1989 stått inför omfattande förändringar. Transformationen från den sovjetiska modellen för forskningspolitiskt styre, till formuleringen och implementeringen av en ny forskningspolitisk modell, innebar att KBN (Komitet Badan Naukowych, ”Forskningskommittén”) blev huvudansvarig för utformningen av den nya forskningspolitiken och organiseringen av forskningssystemet. LÄS MER

  4. 4. Mot "väst" vetenskap, politik och transformation i Polen 1989-2011

    Detta är en avhandling från Huddinge : Södertörns högskola

    Författare :Sofia Norling; Jonas Anshelm; Per Högselius; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Autonomy of science; boundary work; CEEC; knowledge society; Polish research policy; research ideals; semiperiphery; transformation; Forskningsideal; gränsarbete; kunskapssamhälle; polsk forskningspolitik; semiperiferi; transformation; vetenskaplig autonomi; Öst- och Centraleuropa; Historical Studies; Historiska studier; Östersjö- och Östeuropaforskning; Baltic and East European studies;

    Sammanfattning : Den polska forskningspolitiken har efter statssocialismens fall 1989 stått inför omfattande förändringar. Transformationen från den sovjetiska modellen för forskningspolitiskt styre, till formuleringen och implementeringen av en ny forskningspolitisk modell, innebar att KBN (Komitet Badan Naukowych, ”Forskningskommittén”) blev huvudansvarig för utformningen av den nya forskningspolitiken och organiseringen av forskningssystemet. LÄS MER

  5. 5. Enabling Media Infrastructures, imaginaries and cultural techniques in Swedish and Estonian visual arts education

    Detta är en avhandling från Huddinge : Södertörns högskola

    Författare :Ingrid Forsler; Michael Forsman; Staffan Ericson; Geoffrey Bowker; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; visual arts education; teacher training; educational technology; Sweden; Estonia; infrastructures; cultural techniques; sociotechnical imaginaries; visual methods; infrastructural imagination; media literacy; infrastructure literacy; bildämnet; lärarutbildning; utbildningsteknologier; Sverige; Estland; infrastrukturer; kulturtekniker; sociotekniska föreställningar; visuella metoder; infrastrukturell föreställningsförmåga; mediekunnighet; infrastrukturlitteracitet; SOCIAL SCIENCES Other social sciences Media and communication studies; SAMHÄLLSVETENSKAP Övrig samhällsvetenskap Medie- och kommunikationsvetenskap; Kritisk kulturteori; Critical and Cultural Theory; Östersjö- och Östeuropaforskning; Baltic and East European studies;

    Sammanfattning : This dissertation explores the media environments of visual arts education in Sweden and Estonia and how educators understand, negotiate and enable this infrastructure. Based on the notion that the ongoing digitalization of the educational system in these countries makes established practices appear, it further discusses how visual arts education as a school subject is shaped in relation to different technologies for image making and school administration. LÄS MER