Avancerad sökning
Visar resultat 6 - 10 av 34 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.
6. Talet om tekniska system : förväntningar, traditioner och skolverkligheter
Sammanfattning : I samhället uppmärksammas tekniken för sin ökande komplexitet och systemiska karaktär. l vilken mån avspeglar sig detta i skolans teknikämne? Denna avhandling berör undervisning om tekniska system i ett skolperspektiv, med det huvudsakliga syftet att undersöka hur undervisning om tekniska system tas upp till behandling i skolan. LÄS MER
7. Creating sustainable citizens? : constructions of sustainable development in textbooks
Sammanfattning : There is a general consensus that education is crucial for achieving sustainable development. Education for sustainable development aims to foster citizens capable of participating independently and actively in creating a sustainable future. LÄS MER
8. Risk och bejakande : Sexualitet och genus i sexualupplysning och sexualundervisning i TV
Sammanfattning : Denna studie undersöker hur sexualupplysning och sexualundervisning i TV producerar, reproducerar och utmanar föreställningar om sexualitet och genus. Det empiriska materialet består av tre programserier från Utbildningsradion samt två säsonger av Fråga Olle i Kanal 5. Programmen producerades och sändes mellan 1998 och 2004. LÄS MER
9. Modern, svensk och jämställd : om barn familj och omvärld i grundskolans läseböcker 1962-2007
Sammanfattning : The aim of the thesis has been to explore representations of gender, ethnicity and generation in school readers used in the Swedish compulsory school since 1962, to find which ’discourses’, linked to equal opportunities, integration/diversity and childhood, underlie these constructions, and in which ways they may have contributed to the (re)production of different gendered, ethnified and generation-specific subjects. The thesis was written within the frame of a Swedish national research project that explored late modern processes of changing sex- and gender orders in schools and education, particularly in multiethnic environments, which is why, the study is not limited exclusively to sex/gender. LÄS MER
10. Läroboken som traditionsbärare : om hemspråksundervisningen i grekiska : ett läroplansteoretiskt och didaktiskt perspektiv
Sammanfattning : .... LÄS MER