Sökning: "läromedel"
Visar resultat 1 - 5 av 34 avhandlingar innehållade ordet läromedel.
1. Proportionalitetsbegreppet i den svenska gymnasiematematiken en studie om läromedel och nationella prov
Detta är en avhandling från Linköping : Linköping University Electronic PressSammanfattning : Proportionalitet är ett centralt begrepp i skolmatematiken. Begreppet introduceras i de lägre stadierna och återkommer i så gott som samtliga kurser från årskurs 9 tillsista kursen på gymnasiet. Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka hur det matematiska begreppet proportionalitet hanteras i den svenska gymnasieskolan. LÄS MER
2. Skrivande och blivande konstruktioner av skönlitterärt skrivande i handböcker och läromedel 1979-2015
Detta är en avhandling från Umeå : Umeå universitetSammanfattning : The focus of this study is descriptions of literary writing in pedagogical texts. The aim is to analyse how writing and writing subjects are constructed in pedagogical texts on writing published in Sweden between 1979 and 2015. LÄS MER
3. Staten och läromedlen En studie av den svenska statliga förhandsgranskningen av läromedel 1938-1991
Detta är en avhandling från Linköping : Linköping University Electronic PressSammanfattning : Studien handlar om statlig påverkan på skolans läromedel. Här studeras såväl de politiska besluten om, som det konkreta genomförandet av, den svenska statliga förhandsgranskningen av läromedel, från starten 1938 till avskaffandet 1991. De politiska besluten och genomförandet sker på skilda arenor. LÄS MER
4. Proportionalitetsbegreppet i den svenska gymnasiematematiken – en studie om läromedel och nationella prov [The Concept of Proportionality in the Swedish Upper Secondary School Mathematics – a Study of Textbooks and National Examinations]
Detta är en avhandling från Linköping : Linköping University Electronic PressSammanfattning : Proportionalitet är ett centralt begrepp i skolmatematiken. Begreppet introduceras i de lägre stadierna och återkommer i så gott som samtliga kurser från årskurs 9 tillsista kursen på gymnasiet. Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka hur det matematiska begreppet proportionalitet hanteras i den svenska gymnasieskolan. LÄS MER
5. Talet om tekniska system förväntningar, traditioner och skolverkligheter
Detta är en avhandling från Linköping : Linköping University Electronic PressSammanfattning : I samhället uppmärksammas tekniken för sin ökande komplexitet och systemiska karaktär. l vilken mån avspeglar sig detta i skolans teknikämne? Denna avhandling berör undervisning om tekniska system i ett skolperspektiv, med det huvudsakliga syftet att undersöka hur undervisning om tekniska system tas upp till behandling i skolan. LÄS MER
