Sökning: "Utbildningsradion"

Hittade 5 avhandlingar innehållade ordet Utbildningsradion.

  1. 1. Risk och bejakande : Sexualitet och genus i sexualupplysning och sexualundervisning i TV

    Författare :Eva Bolander; Bengt- Göran Martinsson; Eva Reimers; Åse Røthing; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Sex education; sexuality; gender; heteronormativity; edutainment; Sexualupplysning; sexualundervisning; läromedel; sexualitet; genus; heteronormativitet; television; Utbildningsradion; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur sexualupplysning och sexualundervisning i TV producerar, reproducerar och utmanar föreställningar om sexualitet och genus. Det empiriska materialet består av tre programserier från Utbildningsradion samt två säsonger av Fråga Olle i Kanal 5. Programmen producerades och sändes mellan 1998 och 2004. LÄS MER

  2. 2. Nationella minoriteter i historieundervisningen : bilder av romer i Utbildningsradions program under perioden 1975-2013

    Författare :Aleksandra Indzic Dujso; Lars Petterson; Lars Båtefalk; Martin Karlsson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; Roma; national minorities; minority politics; curriculum; history teaching; upper secondary school; Swedish Educational Broadcasting Company; ethnicity; culture; identity; postcolonialism; discourse analysis.; romer; nationella minoriteter; minoritetspolitik; läroplaner; historieundervisning; Utbildningsradion; etnicitet; kultur; identitet; postkolonialism; diskursanalys.; historia med utbildningsvetenskaplig inriktning; history of education; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : In 2000 when Sweden signed the Framework Convention for the Protection of National Minorities the Roma minority became one of the acknowledged national minorities in the country. It meant that the rights of the Roma mi-nority would be safeguarded and the knowledge of its history and culture would be spread. LÄS MER

  3. 3. Nya perspektiv på litteraturhistoria : Utbildningsprogram om antiken, romantiken och Strindberg 1960–2012

    Författare :Stina-Karin Skillermark; Bengt-Göran Martinsson; Emma Eldelin; Stefan Lundström; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; The history of literature; Representation; Swedish educational programmes; The pedagogy of the history of literature; Multimodality; Media landscape; Edutainment; Implied recipient; Education; Bildung; Cultural field; Postmodernity liquid modernity; Litteraturhistoria; Litteraturhistoriska representationer; Utbildningsprogram; Utbildningsradion; Litteraturhistoriedidaktik; Multimodalitet; Medielandskap; Medieekologi; Edutainment; Tänkt mottagare; Bildning; Kulturella fält; Postmodernitet flytande modernitet;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka de litteraturhistoriska framställningarna och deras tänkta mottagare i utbildningsprogram om antiken, romantiken och författaren August Strindberg under tidsperioden 1960–2012.I avhandlingens första delstudie analyseras programmens innehåll och form. LÄS MER

  4. 4. En gökunge i public service-boet? : Publikens roll i digitaliseringen av marksänd television

    Författare :Pernilla Severson; Lowe Hedman; Olle Findahl; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Media and communication studies; public service; media policy; public interest; audience; consumer; digital TV; television; media development; convergence; fragmentation; case study; Medie- och kommunikationsvetenskap; Media and communication studies; Medie- och kommunikationsvetenskap; Medie- och kommunikationsvetenskap; Media and Communication Studies; Media and Communication Science;

    Sammanfattning : In a Swedish setting an audience orientation is applied to investigate public service TV in the ongoing development of terrestrial digital television. Focus is on institutionalized politics and public service TV companies Sveriges Television (Swedish Television) and Utbildningsradion (Education Radio). LÄS MER

  5. 5. Le verlan à l'écran : Emploi, représentation et traduction du verlan en suédois dans les sous-titres de films et séries français des quatre dernières décennies (1984-2020)

    Författare :Adèle Geyer; Françoise Sullet-Nylander; Jan Pedersen; Charlotte Bosseaux; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; argotisation; audiovisual translation; banlieue films; French-Swedish; lexicalised verlan; Netflix; sociolinguistics; standardisation; subtitles; translation strategies; public service in Sweden; urban French vernacular; UR; verlan; argotisation; traduction audiovisuelle; cinéma de banlieue; français-suédois; verlan lexicalisé; Netflix; sociolinguistique; standardisation; sous-titres; stratégies de traduction; service public en Suède; français vernaculaire urbain; UR; verlan; romanska språk med inriktning mot franska; Romance Languages; Specialisation in French;

    Sammanfattning : Verlan, the linguistic phenomenon which consists of inverting syllables in the same word, emerged in the 1970s in the outskirts of Paris. It was initially regarded as part of the sociolect Urban French Vernacular and associated with youth language as well as with the suburban estates. LÄS MER