Sökning: "kursplaner"

Visar resultat 1 - 5 av 31 avhandlingar innehållade ordet kursplaner.

  1. 1. Ett monokulturellt erbjudande. : Om svenska som andraspråk i grundskolans läro- och kursplaner

    Författare :Ann-Christin Torpsten; Elisabeth Elmeroth; Lena Fritzén; Karin Taube; Växjö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Läroplaner; kursplaner; deltagande; monokultur; multikultur; kompensera; komplettera; likformig; olikformig; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Övergripande syfte med denna licentiatavhandling var att synliggöra vad grundskolans ämne svenska som andraspråk erbjuder andraspråkselever i termer av lärande. Studien analyserar vilka utbildningsideal formulerade i läroplaner och konkretiserade i kursplaner ämnet svenska som andraspråk kan sägas omfattas av. LÄS MER

  2. 2. Från utbildningsplanering till kursplaner : den isländska grundskolereformen 1974

    Författare :Gunnar Finnbogason; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Talet om tekniska system : förväntningar, traditioner och skolverkligheter

    Författare :Claes Klasander; Thomas Ginner; Jan-Erik Hagberg; Thomas Kaiserfeld; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Technological systems; education; school; subject content; text books; teachers; curriculum; technology; companion meanings; Tekniska system; undervisning; grundskola; teknikämnet; kursplaner; läromedel; lärare; ämnesinnehåll; teknik; följemeningar;

    Sammanfattning : I samhället uppmärksammas tekniken för sin ökande komplexitet och systemiska karaktär. l vilken mån avspeglar sig detta i skolans teknikämne? Denna avhandling berör undervisning om tekniska system i ett skolperspektiv, med det huvudsakliga syftet att undersöka hur undervisning om tekniska system tas upp till behandling i skolan. LÄS MER

  4. 4. Den säkra zonen : Motiv, åtgärdsförslag och verksamhet i den särskiljande utbildningspolitiken för inhemska minoriteter 1913-1962

    Författare :David Sjögren; Jonny Hjelm; Mohammad Fazlhashemi; Bengt Sandin; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; Education policy; School; Sámi; Vagrants; Gypsies; Ethnicity; Reform pedagogy; Minority children; Ambulatory School; utbildning; utbildningspolitik; minoriteter; samer; zigenare; tattare; romer; nomadskola; ambulerande skola; reformpedagogik; pedagogikhistoria; 1913-1962; grundskola; enhetsskola; särskiljande utbildning; läroplaner; kursplaner; History; Historia; historia; History;

    Sammanfattning : The thesis studies how and why ethnicity was used as a ground for separation in order to establish education that was segregated from the normal teaching in elementary schools. The thesis focuses on the educational policy targeted at Gypsies, vagrants and nomadic reindeer-herding Sámi. LÄS MER

  5. 5. Utbildning för samer : ambitioner och praktiker i nomad- och sameskolan från 1950-tal till 2010-tal

    Författare :Charlotta Svonni; Björn Norlin; Patrik Lantto; David Sjögren; Ylva Jannok Nutti; Pigga Keskitalo; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Nomad school; Sámi school; Indigenous; education; curricula; syllabi.; Nomadskola; sameskola; urfolk; utbildning; läroplaner; kursplaner; historia med utbildningsvetenskaplig inriktning; history of education;

    Sammanfattning : This thesis examines the development of nomadic and Sámi school education between the 1950s and the 2010s and contributes new knowledge about educational goals, educational ambitions and partly also their implementation and principles for knowledge transfer. It has previously been shown that the educational policy objectives for Sámi education, from the 1962 school reform onwards, have been characterized by linguistic and cultural preservation considerations. LÄS MER