Sökning: "tredje språk"

Visar resultat 1 - 5 av 61 avhandlingar innehållade orden tredje språk.

  1. 1. Genvägar, omvägar och irrvägar : Gymnasieelevers användning av maskinöversättning under uppsatsskrivande på spanska

    Författare :Kent Fredholm; Christina Olin-Scheller; Stig-Börje Asplund; Johan Gille; Una Cunningham; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; language education; educational work; Romance languages; Spanish; machine translation; språkdidaktik; pedagogiskt arbete; romanska språk; spanska; maskinöversättning; Pedagogiskt arbete; Educational Work; Romanska språk; Romance Languages; Romanska språk;

    Sammanfattning : Based on four published articles on Swedish upper secondary school pupils’ use of online resources during essay writing in Spanish L3, this thesis in educational work and Romance languages focuses, from a language education perspective, on the use of machine translation. Two of the articles observe pupils’ use of online resources in general, and of Google Translate in particular, revealing a complex weave of strategies where Swedish, Spanish, and English are used to search, change and control word sequences, simultaneously including lexical, morphological, and syntactic aspects of the languages. LÄS MER

  2. 2. Den moderne Ivar Lo-Johansson: Modernisering, modernitet och modernism i statarromanerna

    Författare :Magnus Nilsson; Litteraturvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; literature criticism; General and comparative literature; the grotesque; documentary; polyphony; Arnold Ljungdal; Ture Nerman; the new woman; D. H. Lawrence; Artur Lundkvist; Harry Martinson; primitivism; Raymond Williams; Mikhail Bakhtin; Fredric Jameson; Marxist criticism; avant-garde; social modernism; modernity; modernism; modernisation; Ivar Lo-Johansson; labour movement; socialist realism; Moa Martinson; proletarian literature; literary theory; Allmän och jämförande litteratur; litteraturkritik; litteraturteori; Scandinavian languages and literature; Nordiska språk språk och litteratur ; arbetarlitteratur;

    Sammanfattning : This dissertation examines the modernity of the Swedish proletarian author Ivar Lo-Johansson (1901-1990), as manifested in the so-called 'statare' novels: Godnatt, jord (Breaking Free, 1933), Bara en mor (Only a Mother, 1939), and Traktorn (1943). The dissertation examines, on the one hand, modernisation and modernity as the topoi of these novels, and on the other, how the author relates to the literary tendency that has come to signify the aesthetic modernisation of the 20th century, i. LÄS MER

  3. 3. Lära för skrivundervisning : En studie om skrivdidaktisk kunskap i ämneslärarutbildningen och läraryrket

    Författare :Helen Winzell; Bengt-Göran Martinsson; Suzanne Parmenius-Swärd; Per Holmberg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; PCK; subject matter knowledge; writing; writing development; Swedish teacher; prospective teacher; novice teacher; upper secondary school; didactics; local and global; writing instruction; the teaching of writing; syllabus; teaching strategy; transformation; Ämnesdidaktisk kunskap; skrivdidaktisk kunskap; ämneskunskap; skrivande; skrivutveckling; svensklärare; lärarstudent; nybliven lärare; gymnasieskolan; didaktik; lokal och global; skrivundervisning; kursplan; undervisningsstrategi; transformation;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka hur och under vilka villkor som svensklärares kunskap om skrivundervisning växer fram i och efter lärarutbildningen.I en delstudie analyseras hur skrivande, skrivutveckling och skrivundervisning framställs och förmedlas som kunskapsområden i kursplaner som beskriver ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kurser i ämneslärarutbildningen i svenska. LÄS MER

  4. 4. Språkhandlingar i flerspråkiga elevers gruppsamtal : en studie av identitetskonstruktion

    Författare :Sofia Svensson; Stina Ericsson; Elisabeth Zetterholm; Charlotte Engblom; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; discourse acts; code-switching; multilingual; pupil; group discussion; Exchange Structure Model; social constructionism; identity; multimodality; språkhandlingar; kodväxling; flerspråkig; elev; gruppsamtal; Exchange Structure Model; socialkonstruktionism; multimodalitet; Swedish; Svenska språket Nordiska språk;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to investigate how multilingual fifth-grade pupils in Sweden construct their own and each other’s identities through verbal and non-verbal discourse acts, in group discussions of diary texts without a teacher present. The group discussions were audio and video recorded by the pupils themselves and transcribed by me as a researcher. LÄS MER

  5. 5. Nebensätze in Büchern und Köpfen : Zur Bedeutung der Begriffsvorstellungen beim Fremdsprachenerwerb

    Författare :Ingela Valfridsson; Astrid Stedje; Britta Hufeisen; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; foreign language learning; implicit knowledge; explicit knowledge; concept image; performance; grammar teaching; German; subordinate clause; German language; Tyska språket; tyska; German;

    Sammanfattning : The benefits of explicit knowledge for language learning is a much debated issue. In this study this question is approached from a new perspective since it focuses on the correlation between students’ concept images and their language ability. The focused concept is the subordinate clause in German. LÄS MER