Sökning: "gender theory"

Visar resultat 1 - 5 av 539 avhandlingar innehållade orden gender theory.

  1. 1. Bruten vithet : om den ryska femininitetens sinnliga och temporala villkor

    Författare :Maria Lönn; Jenny Sundén; Katarina Mattson; Marianne Liljeström; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Whiteness; Femininity; Russia; Temporality; Modernity; decolonial theory; Multisensory Method; Haptic; Scent; Embodiment; Body images; Body Control; Bodily habits; Body schedules; Intercorporality; Shame; Vithet; Femininitet; Ryssland; Temporalitet; Modernitet; Dekolonial teori; Rasifiering; Sinnlighet; Multisensorisk metod; Haptisk; Doft; Förkroppsligande; Kroppsbild; kroppskontroll; kroppsvanor; Kroppschema; Mellankroppslighet; Skam; Kritisk kulturteori; Critical and Cultural Theory; Östersjö- och Östeuropaforskning; Baltic and East European studies;

    Sammanfattning : Visual signs like skin color are just one of many factors in how white femininity is being articulated and interpreted. Other important components are the concept of a Eurocentric and linear temporality and the importance of being situated as modern. LÄS MER

  2. 2. Den långa vägen till en jämställd gymnasieskola : Genuspedagogers förståelse av gymnasieskolans jämställdhetsarbete

    Författare :Victoria C Wahlgren; Pia Williams; Tomas Kroksmark; Tiina Rosenberg; Högskolan i Jönköping; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Sweden; upper secondary school; gender equality; phenomenology; hermeneutics; reflection; @ography; gender theory; gender pedagogues; class; gender; supervision; didactics; life-world; resistance; curriculum; gender awareness; Sverige; gymnasieskolan; jämställdhet; likabehandling fenomenologi; hermeneutik; reflektion; @ography; genusteori; genus-pedagog; jämställdhet; lärare; klass; kön; handledning; arbetssätt; gymnasieskolan; livsvärlden; motstånd; läroplaner; genusmedvetenhet; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bilda kunskap om genuspedagogikens innehåll och arbetssätt med utgångspunkt tagen i genuspedagogernas erfarenhet. Målet är att kunna generera ny kunskap om hur jämställdhetsarbetet i gymnasieskolan ska kunna fungera och att elever i gymnasieskolan ska kunna bemötas på ett jämställt sätt, oberoende av kön. LÄS MER

  3. 3. Vardagens könsinnebörder under förhandling : om arbete, familj och produktion av kvinnlighet

    Författare :Eva Magnusson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; gender; work-family conflict; women s everyday lives; organizational change; discourse analysis; modes of understanding; social constructionism; life history; feminist psychology;

    Sammanfattning : The subject of this study was Swedish women's experiences of their everyday lives as lived between the demands of work and family. Twenty female civil servants were interviewed six times each over a three and a half year period when their work places underwent organizational changes. LÄS MER

  4. 4. On the Ontology of Love, Sexuality and Power : Towards a Feminist-Realist Depth Approach

    Författare :Lena Gunnarsson; Liisa Husu; Andrew Sayer; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Roy Bhaskar; critical realism; dialectical critical realism; feminist theory; gender; Anna G. Jónasdóttir; love power; new materialism; ontology; philosophy of metaReality; sexuality; Gender Studies; Genusvetenskap; Roy Bhaskar;

    Sammanfattning : The thesis offers a theoretical account of how and why, in contemporary western societies characterized by formal-legal equality and women’s relative economic independence, women continue to be subordinated to men through sexuality and love. By means of an innovative application of Roy Bhaskar’s critical realism, dialectical critical realism and philosophy of metaReality, it investigates and elaborates Anna G. LÄS MER

  5. 5. Gendered interests in the European union : the European women's lobby and the organisation and representation of women's interests

    Författare :Sofia Strid; Anna G. Jónasdóttir; Gunnel Karlsson; Alison E. Woodward; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SOCIAL SCIENCES; EU; European Women’s Lobby; organised interests; representation; civil society; political system; institutions; corporatism; interest theory; legitimacy; gender equality.; Gender studies; Genus; Political science; Statsvetenskap; Research on Europe; Forskning om Europa; Gender Studies; Genusvetenskap;

    Sammanfattning : Gendered Interests and the European Union. The European Women’s Lobby and the Organisation and Representation of Women's Interests. LÄS MER