Sökning: "handledning"
Visar resultat 1 - 5 av 41 avhandlingar innehållade ordet handledning.
1. Vårdinstitutioner söker handledning : en teoretisk analys av ett empiriskt studerat problem
Sammanfattning : Unexpected problems connected with supervision in residential institutions caring for disturbed and disadvantaged children and adolescents originated this study. The outcome has implications for future planning and support of institutions providing care. LÄS MER
2. Handledare och handledning : gymnasial yrkesutbildning på förskola
Sammanfattning : denna licentiatuppsats presenteras en kvalitativ studie om handledning för yrkeslärande och yrkesutbildning på arbetsplatsen. Syftet med studien har varit att identifiera hur handledare för elever från gymnasieskolans Barn- och fritidsprogram beskriver att de handleder och agerar för att eleverna ska komma in i förskolans praktikgemenskap. LÄS MER
3. Anledning till handledning : Skolledares perspektiv på grupphandledning
Sammanfattning : Handledda gruppsamtal för lärare är en ung, men starkt växande företeelse i skolan. Influensernakommer från många traditioner, och handledningen ges av olika sorters handledare och med skildasyften, förutsättningar och metoder. LÄS MER
4. Att vara sjuksköterska : En studie av sjuksköterskeprofessionen avseende omvårdnad, handledning och utveckling
Sammanfattning : Avhandlingens övergripande syfte var att klarlägga sjuksköterskors erfarenheter av sjuksköterskeprofessionen avseende omvårdnad, handledning och utveckling. Avhand‐lingen innefattar två kvalitativa (I, II) och två kvantitativa (III, IV) studier. Femton sjuksköterskor intervjuades sex år efter examen (I, II). LÄS MER
5. Handledning för vårdare - ett lärande möte utifrån patientens värld
Sammanfattning : The present research study is a supervision project which was carried out between 2004-2006. The overall aim of the research was to investigate how caring science supervision can support carers in integrating caring science and can contribute to a constructive way of integrating caring science knowledge with praxis. LÄS MER