Sökning: "pedagogik livslångt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 16 avhandlingar innehållade orden pedagogik livslångt lärande.

  1. 1. Studiecirkeln: Livslångt lärande - på svenska! : En icke-formell mötesplats för samtal och bildning för alla

    Detta är en avhandling från Stockholm : HLS Förlag

    Författare :Petros Gougoulakis; Stockholms universitet.; [2001]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; study circle; popular education; civil society; non-formal education; collaborative learning; life-long learning; citizen education; studiecirkel; folkbildning; civilt samhälle; icke-formellt lärande; kollaborativt lärande; livslångt lärande; medborgarbildning; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The present thesis is a study of a pedagogical phenomenon; an account of one of the flagships of Swedish popular education; an attempt to understand the study circle as a learning environment.Study circle work has a special place in the country’s adult education, and assumes the dimensions of a mass-phenomenon in present-daySweden. LÄS MER

  2. 2. Iscensättande av identiteter i vuxenstudier

    Detta är en avhandling från Linköping : Linköpings universitet

    Författare :Liselott Assarsson; Katarina Sipos Zackrisson; Linköpings universitet.; Linköpings universitet.; [2005]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; pedagogik; Education; lifelong learning; adult education; governmentality; ethnography; student biography; SOCIAL SCIENCES Social sciences Education; SAMHÄLLSVETENSKAP Socialvetenskap Pedagogik; interpretative repertoire; livslångt lärande; vuxenutbildning; Sverige;

    Sammanfattning : The focus of this thesis is how identities are construed in adult education. According to the theoretical framework inspiring the study, identities are viewed as discursive constructions that are negotiated in social arenas. Hence, identities are considered versatile, plural and contradictory. LÄS MER

  3. 3. Ett särskilt perspektiv på högre studier? Folkhögskoledeltagares sociala representationer om högskola och universitet

    Detta är en avhandling från Jönköping : School of education and communication

    Författare :Annelie Andersén; Högskolan i Jönköping.; [2011]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Humanities and Social sciences; Humaniora-samhällsvetenskap; folk high school; widening participation; social representations; distinctive caracter; university; social identity; liberal adult education; popular adult education; free associations; folkhögskola; breddad rekrytering; sociala representationer; särart; universitet; social identitet; folkbildning; fria associationer; SOCIAL SCIENCES Social sciences Education; SAMHÄLLSVETENSKAP Socialvetenskap Pedagogik; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Avhandlingen syftar till att undersöka folkhögskoledeltagares sociala representationer om högskola och universitet. Enligt teorin om sociala representationer är folkhögskoledeltagarnas sociala representationer om högskola och universitet något som skapas socialt och förändras beroende på deltagarnas erfarenheter av högskola och universitet. LÄS MER

  4. 4. Hållbar programutveckling en studie av betydelsen av expansivt lärande och delvis delade objekt

    Detta är en avhandling från Jönköping : Jönköping University, School of Education and Communication

    Författare :Ann Öhman Sandberg; Högskolan i Jönköping.; [2014]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Activity Theory; inter-organizational learning; expansive learning; sustainability; project management; Verksamhetsteori; inter-organisatoriskt lärande; expansivt lärande hållbarhet; projektledning;

    Sammanfattning : This thesis aims to develop meanings of sustainable programme development. Policies are often introduced to solve societal problems identified by a government agency or some other organization. In order to realize the intentions behind the policy it is common that one or several policy driven projects are funded with large sums of money. LÄS MER

  5. 5. Livslångt lärande i den svenska kyrkoförsamlingen : Fleninge 1820 - 1890

    Detta är en avhandling från Jönköping : Jönköping University, School of Education and Communication

    Författare :Sven-Åke Selander; Lunds universitet.; Lund University.; [1986]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; pedagogik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER