Sökning: "adult education"

Visar resultat 1 - 5 av 283 avhandlingar innehållade orden adult education.

  1. 1. Mot en ny vuxenutbildningspolitik? : Regional utveckling som policy och praktik

    Författare :Erik Jakobsson; Per-Erik Ellström; Lennart Svensson; Kjell Rubensson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; adult learning; adult education; planning; learning; institution; structure; agent; network; collaboration; case study; interactive research; policy; practice; reform; implementation; vuxnas lärande; vuxenutbildning; nätverk; samverkan; fallstudie; interaktiv forskning; policy; praktik; reform; implementering; planering; lärande; institution; struktur; agent; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Avhandlingen beskriver och analyserar ett regionalt utvecklingsinitiativ i nätverksform, genom vilket de kommunala lärcentrumen i Örebro län samverkar för att utveckla en gemensam infrastruktur för vuxnas lärande. Detta innebär, exempelvis, att utveckla former för samverkan mellan olika regionala aktörer inom området, öka samordningen och samverkan inom den kommunala vuxenutbildningen och utveckla metoder för lärande med fokus på arbetet och arbetsplatsen. LÄS MER

  2. 2. Iscensättande av identiteter i vuxenstudier

    Författare :Liselott Assarsson; Katarina Sipos Zackrisson; Larsson Staffan; Madeleine Abrandt-Dahlgren; Madeleine Abrandt Dahlgren; Sverker Lindblad; Staffan Larsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; lifelong learning; adult education; governmentality; interpretative repertoire; ethnography; student biography; livslångt lärande; vuxenutbildning; Sverige; Education; Pedagogik; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The focus of this thesis is how identities are construed in adult education. According to the theoretical framework inspiring the study, identities are viewed as discursive constructions that are negotiated in social arenas. Hence, identities are considered versatile, plural and contradictory. LÄS MER

  3. 3. Constructing the adult learner : a governmentality analysis

    Författare :Andreas Fejes; Staffan Larsson; Ulf Olsson; David Hamilton; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; lifelong learning; adult education; adult learner; governmentality; genealogy; policy analysis; livslångt lärande; vuxenutbildning; den vuxna studerande; styrningsrationalitet; governmentality; genealogi; policy analys; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att studera hur den vuxna studerande konstrueras genom olika styrningstekniker inom Vuxenutbildning, Folkbildning och Högre utbildning. Vidare är syftet att analysera vad för styrningsrationalitet som både skapas genom och som skapar dessa praktiker. LÄS MER

  4. 4. Folkbildningsforskning som fält : från framväxt till konsolidering

    Författare :Anna Lundin; Gunnar Sundgren; Annika Ullman; Karin Anna Petersen; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; liberal adult education research; the distinctive character of liberal adult education; Pierre Bourdieu; doxa; consecration; capital; field; academia; scientification; emergence; consolidation; sociology of science; sociology of education; folkbildningsforskning; folkbildningens särart; Pierre Bourdieu; doxa; konsekration; kapital; fält; akademi; akademisering; framväxt; konsolidering; vetenskapssociologi; utbildningssociologi.; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : This thesis is treating how Swedish liberal adult education research (folkbildningsforskning) has emerged and consolidated. The concepts of doxa, consecration, capital and field of Pierre Bourdieu are used to reconstruct liberal adult education research as a social field. LÄS MER

  5. 5. From Medication to Education - People with autism in adult psychiatry

    Författare :Eve Mandre; Certec - Rehabiliteringsteknik och Design; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; education; neuropsychiatric diagnoses; adult education; learning process; Asperger Syndrome; autism spectrum disorders; Autism; Forensic Psychiatric Care Act LRV ; Compulsory Psychiatric Care Act LPT ; Act Concerning Support and Service for Persons with Certain Functional Impairments LSS ; design; forensic psychiatry; rehabilitation engineering; psychiatric treatment; psychiatry; social learning; special education; developmental psychology;

    Sammanfattning : This dissertation concerns the field of applied psychiatry and focuses on the problems that are associated with the care and treatment of adult patients with autism spectrum disorders. The conditions that are described are valid for Swedish psychiatry and cannot be directly generalized to conditions outside of the country... LÄS MER