Sökning: "idealtyper"

Visar resultat 1 - 5 av 11 avhandlingar innehållade ordet idealtyper.

  1. 1. Max Weber och idealtypernas nödvändighet

    Detta är en avhandling från Uppsala : Filosofiska institutionen, Uppsala universitet

    Författare :Erik Jansson Boström; Sharon Rider; Niklas Forsberg; Ola Agevall; [2020]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Weber; Ideal Types; Understanding; Meaning; Interpretation; Objectivity; Subjectivity; Philosophy of Science; Epistemology; Social Science; Wittgenstein; Language Games; Instrumentalism; Values; Neokantianism; Weber; Idealtyper; Förståelse; Mening; Tolkning; Objektivitet; Subjektivitet; Filosofi; Vetenskapsteori; Kunskapsteori; Samhällsvetenskap; Wittgenstein; språkspel; Instrumentalism; Värderingar; Nykantianism; Filosofi; Philosophy;

    Sammanfattning : This thesis has two aims: first, to investigate Max Weber’s account of “objective validity” in the cultural sciences; second, to elaborate a more concrete version of this position using Ludwig Wittgenstein’s later remarks on language.Chapter 1 introduces Weber’s idea of objective validity and proposes that in order to understand Weber’s idea of ideal types, we need to re-evaluate Weber’s understanding of the term Bedeutung in “The ‘Objectivity’ of knowledge in Social Science and Social Policy”. LÄS MER

  2. 2. A European Declaration of Fascism? En analys av Anders Behring Breiviks manifest 2083

    Detta är en avhandling från Sundsvall : Mittuniversitetet

    Författare :Henrik Kjölstad; Niklas Bolin; Sara Nyhlén; Erik Lundberg; [2020]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; fascism; extremnationalism; Breivik; politisk extremism; politiskt våld;

    Sammanfattning : The terror attacks in Oslo, July 22, 2011, executed by Anders Behring Breivik, showed the deadliest outbreak of political violence in Norway since World War II. After the subsequent apprehension of Breivik, discussions about his ideological positioning soon emerged. LÄS MER

  3. 3. Entering Modernity: The Marginalisation of the Poor in the Developing Countries. An Account of Theoretical Perspectives from the 1940's to the 1980's

    Detta är en avhandling från Department of Sociology, Lund University

    Författare :Adriana Copes; [2002]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; dynamic interplay; Zweckrationalität; Wertrationalität; modernity; marginalisation; development; marginality; Sociology; Sociologi;

    Sammanfattning : In the present doctoral dissertation an attempt is made to qualify the theorertical assumptions about the marginal characret of the popular sectors of the developing countries. According to these theories, individuals belonging to the populart sectors cannot become fully members of their societies because they lack the attitudinal prerequisites. LÄS MER

  4. 4. Slöjdlärares förhållningssätt i undervisningen

    Detta är en avhandling från Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis

    Författare :Peter Hasselskog; Göteborgs universitet.; Gothenburg University.; [2010]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Slöjd; slöjdlärare; förhållningssätt; dagbok; mp3; slöjddidaktik; slöjdpedagogik;

    Sammanfattning : Avhandlingsarbetets syfte är att synliggöra slöjdlärares skilda förhållningssätt i undervisningen. Hur lärare genomför sin undervisning och agerar i förhållande till sina elever påverkar vad eleverna ges möjlighet att lära. Olikheter mellan lärare relaterar också till att slöjdundervisningen skall vara likvärdig. LÄS MER

  5. 5. En resa till naturen på reklamens villkor

    Detta är en avhandling från Department of Sociology, Lund University

    Författare :Åsa Thelander; [2002]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; qualitative research; photography; tourist; media reception; nature; advertising; image; representation; empirical analysis; Press and communication sciences; Journalistik; media; kommunikation;

    Sammanfattning : It is commonly believed that we live in a culture that is increasingly permeated by visual images. One category of images that we encounter everyday in different media, and that constitutes a large and growing part of media content, is advertisements. LÄS MER