Sökning: "sociala fenomen"

Visar resultat 21 - 25 av 78 avhandlingar innehållade orden sociala fenomen.

  1. 21. Understanding and managing coopetition for sustainability : process and outcomes

    Författare :Siarhei Manzhynski; Maria Bengtsson; Herman Stål; Tatbeeq Raza-Ullah; Wendy Smith; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Coopetition; sustainability; paradox; housing; coopetition for sustainability; process; outcome; företagsekonomi; Business Studies;

    Sammanfattning : Scholars highlight the potential gains of collaboration between competitors for supporting sustainability but there is a lack of both theoretical and empirical studies. In this thesis I aim to enhance the understanding of 'coopetition forsustainability', which I define as 'an inter-firm phenomenon where actors fromthe same industry simultaneously cooperate and compete with the intent to achieve environmental, economic, and social benefits'. LÄS MER

  2. 22. Praxitopia : How shopping makes a street vibrant

    Författare :Devrim Umut Aslan; Institutionen för tjänstevetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Shopping; Consumption; Place; Cities; Practice Theory; Video Ethnography;

    Sammanfattning : During recent decades, shopping’s geographical manifestations have altered radically and the presumed ‘death’ of town centre retailing has become a public concern. The social, cultural, and economic backgrounds of this decentralisation of retail and its effects on city life have been studied comprehensively. LÄS MER

  3. 23. Från Mielke till Merkel. Kontinuitet, brott och förändring i supporterkultur i östra Tyskland

    Författare :Joakim Glaser; Malmö högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Identity formation; East ern Germany; German re-unification; football; fan culture; power; nation; generation; interviews; participating observation; Historia;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med avhandlingen är att undersöka det dialektiska förhållandet mellan å ena sidan identitetsskapande processer kring fotbollsklubbar och å andra sidan samhällsförändringar. Ytterst handlar det sålunda om hur fotbollssupportrars identitetsformeringar påverkats av och påverkat historiska, politiska och sociala förändringar i östra Tyskland mellan 1965 och 2015. LÄS MER

  4. 24. Samproducerat ledarskap : Hur rektorer och lärare formar ledarskap i skolans vardagsarbete

    Författare :Ann Ludvigsson; Mohamed Chaib; Helene Ahl; Glenn Hultman; Magnus Söderström; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school administration; school leadership; leadership; distributed leadership; Co-Produced leadership; principal; school head; pre-school teacher; leisure-time pedagogue; compulsory school teacher; social constructionism; interaction; culture; case study; interview; observation; skolledarskap; ledarskap; fördelat ledarskap; samproducerat ledarskap; rektor; skolledare; lärare; förskollärare; fritidspedagog; grundskollärare; socialkonstruktionism; samspel; kultur; fallstudier; intervju; observation; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Denna avhandling handlar om ledarskapet i skolan. Skolan är en sammansatt verksamhet och i ledarskapet handlar det om att hantera många olika uppgifter på olika nivåer. Samtidigt som skolledare och lärare skall leva upp till samhälleliga förväntningar på skolverksamheten skall de också hantera kulturella villkor inom skolan. LÄS MER

  5. 25. Lära och leka med flera språk : Socialt samspel i flerspråkig förskola

    Författare :Polly Björk-Willén; Jakob Cromdal; Fritjof Sahlström; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Multilingual preschool; social interaction; participation; language choice; language alternation; multimodality; learning; ethnomethodology; conversation analysis; Flerspråkig förskola; Socialt samspel; Deltagande; Språkval; Språkalternering; Multiomdalitet; Lärande; Etnometodologi; Konversationsanalys; Children; Barn;

    Sammanfattning : Avhandlingens övergripande syfte är att studera barns sociala samspel med varandra och med vuxna i en flerspråkig förskolekontext. Mer specifikt studeras barnens språkanvändning i lek och i lärarledda aktiviteter, och hur barnen använder andra semiotiska resurser än språk för att åstadkomma deltagande i förskolans olika sammanhang. LÄS MER