Sökning: "respekt"

Visar resultat 11 - 15 av 61 avhandlingar innehållade ordet respekt.

  1. 11. Normstödjande strukturer : Miljötematiken börjar slå rot i skolan

    Författare :Per Wickenberg; Rättssociologiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; schools; environmental education; lifeworld; very dedicated actors souls of fire ; environment; sustainable development; advanced practice; system; phronesis; normative action; norm supporting structures; law; sociology of law; Sociology; act on education; learning for sustainability; norm; teachers; Agenda 21; Sociologi; rättssociologiska enheten;

    Sammanfattning : This thesis explores the various influence processes that take place in connection with the dawn of a new theme - the environment - in today's society. Society has declared that schools, a place designed for the intentional influence of children and youths, shall utilise the new environmental theme in its practice. LÄS MER

  2. 12. Kunskapsbildning mellan träindustri och akademi : en studie av dess förutsättningar och möjligheter

    Författare :Johan Palm; Thomas Thörnqvist; Lena Fritzén; Leif Jonsson; Växjö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Research collaboration; Joint research; Knowledge development; Theory and practice; Participatory observation; Wood timber industry.; Forskningssamverkan; Kunskapsbildning; Teori och praktik; Deltagande observation; Träindustri. Tekniköverföring; Samverkan industri och akademi.; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : Small and medium-sized enterprises badly need new knowledge. Their need is constantly increasing due to the market demand for custom-designed products, which means companies must be more flexible. Wood processing companies are having difficulty establishing contact with academia in order to meet this need. LÄS MER

  3. 13. Från uppväxt till lärargärning : En livsberättelsestudie med åtta yrkeslärare på industritekniska programmet

    Författare :Hamid Asghari; Héctor Pérez Prieto; Marie Karlsson; Anna-Lena Göransson; Ingrid Andersson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Vocational teacher; life story; life history; life experiences; narrative reflection; vocational education; industrial-technology programme; teaching goals; teaching strategies; working life; Yrkeslärare; livsberättelser; livshistoria; livserfarenheter; reflektion i berättande; yrkesutbildning; industritekniska programmet; undervisningsmål; undervisningsstrategier; arbetsliv; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : The thesis is based on eight vocational teachers’ life stories with the aim to provide knowledge about vocational teachers and their work with pupils in teaching in the industrial-technology programme, in the context of both a working life and a vocational education which is continuously changing. The thesis answers two research questions: 1) the themes that recur in vocational teachers’ life stories about how they meet and teach their pupils and 2) the teaching goals and strategies which emerge from vocational teachers’ life stories. LÄS MER

  4. 14. - Snälla du! Kan du sätta dig? : om vägledning i förskolan

    Författare :Anna Rantala; Gun-Marie Frånberg; Camilla Hällgren; Maj Asplund Carlsson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; förskola; vägledning; fostran; makt; disciplinering; normalisering; sanningsregimer; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande avhandling är att fördjupa kunskapen om hur fostran gestaltas i förskolan. Det empiriska materialet som ligger till grund för resultaten består av videoobservationer där dagligen återkommande situationer har dokumenterats vid två svenska förskolor. Analyserna tar en utgångspunkt i Foucaults teorier om makt. LÄS MER

  5. 15. Living with head and neck cancer : a health promotion perspective - a qualitative study

    Författare :Margereth Björklund; Högskolan Kristianstad; []
    Nyckelord :MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Head and neck cancer; public health; health promotion; empowerment; qualitative methods; everyday living; nursing; Huvud-halscancer; folkhälsa; hälsofrämjande; egenmakt; kvalitativa metoder; levda erfarenheter; omvårdnad; Public health science; Folkhälsovetenskap;

    Sammanfattning : Background and aim: In society there is a growing awareness that a vital factor for patientswith chronic diseases, such as head and neck cancer (HNC), is how well they are able to function in their every day lives – a common, but often overlooked, public health issue. The overall aim of this thesis is to reach a deeper understanding of living with HNC and to identify the experiences that patients felt promoted their health and well-being. LÄS MER