Sökning: "Växjö universitet"

Visar resultat 1 - 5 av 257 avhandlingar innehållade orden Växjö universitet.

  1. 1. Studenter och utbildningar vid ett nytt universitet : Växjöstudenternas bakgrund, utbildningsval och arbetsmarknad

    Författare :Magnus Eriksson; Gunnar Olofsson; Eva Fasth; Lennart Svensson; Växjö universitet; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; Högre utbildning; universitet; social snedrekrytering; Växjö universitet; utbildningsmotiv; social sortering; akademiska yrkesutbildningar; prestigeutbildning; utbildningssociologi; utbildningsvetenskap; arbetsmarknad för akademiker; Sociology; Sociologi; Sociology; Sociologi;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att utifrån olika ansatser ge en bred bild av ett relativt nyetablerat universitet. Genom att fokusera på studenters utbildningsval och motiv utifrån deras bakgrunder och erfarenheter i relation till Växjö universitets olika typer av utbildningar, vill jag studera förutsättningar för formningen av lärosätets utbildningsmiljö samt konsekvenser för studenternas vidare öden. LÄS MER

  2. 2. Från barn till elev i riskzon : En analys av skolan som kategoriseringsarena

    Författare :Marianne Lundgren; Håkan Jenner; Gunilla Härnsten; Lena Holmberg; Växjö universitet; Göteborgs universitet; Gothenburg University; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school; special education; risk; normality; deviance; governmentality; genealogy; power; regulation; collaboration; Education; Pedagogik; Pedagogik; Pedagogics;

    Sammanfattning : The purpose of this doctoral thesis is to describe and analyse how school children are constructed into being pupils at risk. The research questions focus on what governing practices and techniques are used for and how power relations are expressed in a pedagogical practice.An ethnographic case study was conducted. LÄS MER

  3. 3. Att flytta Axis Mundi : Om det kyrkliga landskapets struktur och förändring i Strängnäs och Växjö stift 1780–1880

    Författare :Kristina Franzén; Ulf Sporrong; Bo Lenntorp; Tomas Germundsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; church-building projects; abandoned churches; Diocese of Strängnäs; Diocese of Växjö; parish council; regional differences; land ownership; bishops; local lords; time-geography; Human geography; Kulturgeografi;

    Sammanfattning : The investigation takes its point of departure in the Royal Ordinances which regulated church-building during the period 1780–1880 and how the bishops in the Dioceses of Strängnäs and Växjö, respectively, used these Ordinances to restructure and rationalize the parochial landscape, i.e. regulate the number of parishes and churches. LÄS MER

  4. 4. Från mål till måltid : Implementeringen av det politiska målet om 25 procent ekologisk mat i offentlig sektor år 2010– en fallstudie kring skolmaten i Växjö

    Författare :Lars Arvidsson; Ali Najib; Susanna Heldt Cassel; Rickard Ulmestig; Kristina Zampoukos; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; policy implementation; institutional framework; organization; street level bureaucracy; organic food; sustainable development; Växjö; Human geography; Kulturgeografi;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate the implementation of a political aim – formulatedfrom a context of sustainable development. In 2006 both the Swedish national Parliament andthe municipality of Växjö (among others) stated that 25% of publically served food wouldstem from organic production by the end of 2010. LÄS MER

  5. 5. Geographies of Place Branding : Researching through small and medium sized cities

    Författare :Ida Andersson; Brita Hermelin; Gunnel Forsberg; Andy Pike; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; place branding; place marketing; small and medium sized cities; hotels; flagship buildings; policy tourism; policy boosterism; green cities; regional development; economic geography; Sweden; Växjö; geografi med kulturgeografisk inriktning; Geography with Emphasis on Human Geography; Place branding;

    Sammanfattning : Place branding is commonly conceptualized with a focus on big cities, such as London, New York and Singapore, building from concepts and models from mainstream branding theory. In contrast to such conceptualizations, this thesis focuses on place branding in small and medium-sized cities. LÄS MER