Sökning: "kritisk hermeneutik"

Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden kritisk hermeneutik.

  1. 1. Lärandets hermeneutik : Tolkningens och dialogens betydelse för lärandet med bildningstanken som utgångspunkt

    Författare :Mikael Segolsson; Tomas Kroksmark; Bernt Gustavsson; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Hermeneutik; bildning; utbildning; lärande; kunskap; tolkning; dialog; digitaliserad tillvaro; skola.; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : En viktig uppgift inom utbildningsvetenskaplig forskning är att bidra till en kritisk diskussion av skolsystemets processer och dess grundläggande pedagogiska begrepp. Avhandlingens syfte är att i denna diskussion fokusera lärandebegreppet och med bildningstanken som utgångspunkt bilda kunskap om hur vi kan förstå tolkningens och dialogens betydelse för lärandebegreppet. LÄS MER

  2. 2. Ett medialt museum : lärandets estetik i svensk television 1956-1969

    Författare :Petra Werner; Jakob Staberg; Anders Burman; Katarina Elam; Södertörns högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; aesthetics; aesthetic depicting; television; learning; intangible heritage; storytelling; play; attention; education; learning processes; documentary; oral tradition; visual tradition; hermeneutic; phenomenology; Estetik; bildning; gestaltning; television; lärande; immateriellt kulturarv; berättande; lek; uppmärksamhet; lärandeprocesser; dokumentär; muntlig tradition; visuell tradition; hermeneutik; fenomenologi; Kritisk kulturteori; Critical and Cultural Theory;

    Sammanfattning : This thesis investigates the aesthetic interpretation of learning processes in television produced and broadcast in Sweden between 1956 and 1969. The thesis explores how these programmes are linked to concepts of Bildung by their aesthetics, by which the intangible cultural heritage is entrusted in the form of oral and visual traditions, storytelling and games/play, where learning is the common denominator. LÄS MER

  3. 3. Fordrans uppkomst inom insolvensrätten

    Författare :Jonatan Schytzer; Mikael Möller; Joel Samuelsson; Claes Martinson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Fordrans uppkomst; Insolvensrätt; Förmögenhetsrätt; Konkursfordran; Gäldenärsfordran; Motfordran; Huvudfordran; Massafordran; Ackordsfordran; Kvittning i konkurs; Konkursbo; Företagsrekonstruktion; Konkurs; Skuldsanering; Offentligt ackord; Återvinning i konkurs; Regel; Princip; Villkorsläran; Den väsentliga grunden; Funktionalism; Substantialism; Wittgenstein; Hermeneutik; Dekonstruktion; Civil Law; Civilrätt;

    Sammanfattning : The question of when a claim arises is quintessential in Swedish insolvency law. The claim has to have arisen before a certain critical time point to be included in insolvency proceedings, a composition (in a reorganisation) or a debt relief. LÄS MER

  4. 4. Striving for meaning - a study of innovation processes

    Författare :Åsa Öberg; Yvonne Eriksson; Roberto Verganti; Koenraad Debackere; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; meaning; interpreting; innovation process; hermeneutics; exposing; criticising; mening; tolkande; innovations processer; hermeneutik; blottlägga; kritiskt förhållningssätt; Innovation and Design; innovation och design;

    Sammanfattning : Traditionally, innovation processes have often focused on creatively solving problems with the help of new technology or business models. However, when describing products in terms of function or visual appearance, the reflection on a less visible dimension, the product meaning, is left out. LÄS MER

  5. 5. Skolans mötespraktik - en studie om skolutveckling genom yrkesverksammas förståelse

    Författare :Anette Olin; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; skolutveckling; praktisk kunskap; tolkning; kommunikation; aktionsforskning; kritisk hermeneutik;

    Sammanfattning : The practical work in a school and the interpretation processes of professionals form the focus of this study, the aim of which is to understand school development through the professionals’ own understanding. The collaborative work conducted in meetings at a specific school form the focus of enquiry. LÄS MER