Sökning: "estetiska ämnenas didaktik"

Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade orden estetiska ämnenas didaktik.

  1. 1. Becoming Cyborg Composer : The Ecology of Digital Music Composition Didaktik

    Författare :Jonas Asplund; Ketil Thorgersen; Cecilia Ferm Almqvist; Cecilia Wallerstedt; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Music education; Music composition; Digitalisation; Posthumanism; Didaktik; ämnesdidaktik med inriktning mot de estetiska ämnenas didaktik; Teaching and Learning with Specialisation in the Arts Education;

    Sammanfattning : The aim of this licentiate thesis is to explore the sociomaterial relationality of music composition education with digital hardware/software and its outcomes. Two studies were conducted interleaved as original articles in the thesis. LÄS MER

  2. 2. Lära historia genom källor : Undervisning och lärande av historisk källtolkning i grundskolan och gymnasieskolan

    Författare :Patrik Johansson; Kenneth Nordgren; Kristina Lanå; Ingmarie Danielsson Malmros; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; history teaching; historical enquiry; primary source analysis; source criticism; source interpretation; interpretation of historical sources; historical consciousness; intercultural historical learning; learning study; phenomenography; de estetiska; humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik; Arts; Humanities and Social Science Education;

    Sammanfattning : This doctoral thesis is concerned with how students learn historical source interpretation and the design of facilitating teaching practices. Source interpretation is at the core of historians’ professional practice and, while being a key aspect of historical learning, it is sometimes misunderstood or misrepresented in history teaching. LÄS MER

  3. 3. Elever möter samhällsfrågor : Didaktiska och bildningsteoretiska perspektiv på samhällsorienterande undervisning om epoktypiska samhällsfrågor

    Författare :Sara Blanck; Martin Stolare; Martin Jakobsson; Jan Löfström; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social studies; civics; social issues; teaching; subject integration; pupils; didactical choices; curriculum principles; powerful knowledge; specialised knowledge; everyday knowledge; educational theory; Klafki; Bildung; epoch-typical; educational reconstruction; grades 4–6; grades 7–9; compulsory school; interdisciplinary curricula; interdisciplinary teaching; conceptual change; inferences; migration biographies; sustainable development; samhällsorienterande ämnen; Samhällskunskap; undervisning; ämnesintegration; elever; didaktiska val; curriculumprinciper; kraftfull kunskap; specialiserad kunskap; vardaglig kunskap; bildningsteori; Klafki; bildning; epoktypiska samhällsfrågor; didaktisk rekonstruktion; årskurs 4–6; årskurs 7–9; grundskola; ämnesövergripande; ämnessamspel; begreppslig förändring; begreppslig utveckling; inferenser; migrationsbiografier; hållbar utveckling; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i didaktik och bildningsteoretiska perspektiv är syftet med denna avhandling att undersöka och analysera ämnesövergripande undervisning om epoktypiska samhällsfrågor i grundskolan för att utveckla kunskap om undervisningens didaktiska möjligheter och utmaningar.Avhandlingen är en sammanläggning och består av tre ingående texter: en licentiatuppsats om samhällskunskapsämnet i ämnesintegrerad undervisning som genomfördes 2012–2014 samt två artiklar från forskningsprojektet ”Att utveckla undervisning i samhällsfrågor: om didaktiska val i SO-ämnena i grundskolans mellanår 4-6” som genomfördes 2017–2022. LÄS MER

  4. 4. "Vi vill bli hörda!" : En studie om communityteater med unga tjejer och platsen som aktör

    Författare :Elsa Szatek; Karin Gunnarsson; Ulrika von Schantz; Jenny Berglund; Helen Nicholson; Tatiana Chemi; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; community theatre; applied theatre; post-constructionism; place; space; heterotopia; smooth and striated spaces; playfulness; vulnerability; aesthetic subject-matter didactics; adolescent girls; feminist theory; leadership; communityteater; tillämpad teater; teaterskapande; postkonstruktionism; feministisk teori; plats och rum; heterotopi; släta och räfflade rum; lekfullhet; sårbarhet; blivanden; estetiska ämnenas didaktik; ämnesdidaktik; etnografi; unga tjejer; ledarskap; ämnesdidaktik med inriktning mot de estetiska ämnenas didaktik; Teaching and Learning with Specialisation in the Arts Education;

    Sammanfattning : The subject of this study is a community theatre for, with and by girls aged 13–17. The theatre practice is situated within the field of applied theatre and as a communitarian practice engages with artistic, social and political ambitions by staging the everyday of marginalised people. LÄS MER

  5. 5. Lärdomar av folkmord : Undervisning och lärande som historisk tolkning och orientering

    Författare :Steven Dahl; Ylva Wibaeus; May-Brith Ohman Nielsen; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; History teaching; teaching and learning; historical consciousness; narration; narrative competence; space of experience; horizon of expectation; use of history; lessons of history; lessons of genocide; educational design study; de estetiska; humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik; Arts; Humanities and Social Science Education;

    Sammanfattning : The overarching purpose of this dissertation is to explore possible ways of designing history teaching about genocides to enable learning that develops both knowledge of the history of genocides and the students’ ability to use history for orientation in everyday life. Previous research shows that there is disagreement about what characterises a desirable learning outcome from studying genocides. LÄS MER