Sökning: "de estetiska"
Visar resultat 1 - 5 av 69 avhandlingar innehållade orden de estetiska.
1. Aspects of oral implant technology and osseointegration
Sammanfattning : Behandling med käkbensförankrade tandimplantat är en vanlig metod för att ersätta förlorade tänder hos helt och partiellt tandlösa patienter. Trots att implantatbehandling uppvisar en långsiktigt hög lyckande- och överlevnadsfrekvens (90–95% efter 10 år) så förekommer implantatförluster och marginal benförlust kring implantaten under det första året efter insättning och/eller belastning, vilket kan försämra det estetiska resultatet. LÄS MER
2. Berättandets möjligheter : Multimodala berättelser och estetiska lärprocesser
Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate meaning-making in pupils' multimodal narratives that have emerged in aesthetic learning processes. To, with the support of ethnographic methods and theories of narrative and multimodality, study the resources and strategies used by the pupils. LÄS MER
3. Estetiska lärprocesser: Definition, position och potential
Sammanfattning : The aim of this thesis is to contribute to an understanding of the definition and position of aesthetic learning processes (ALP), as well as to illustrate and discuss its potential for learning. This is achieved based on Ricoeur´s hermeneutic approach. LÄS MER
4. Förskoleateljén som plats och som arena för estetiska lärprocesser
Sammanfattning : Det övergripande syftet i avhandlingen är att identifiera hur skapande bildverksamhet formas och genomförs i några utvalda förskoleateljéer i Sverige. Den svenska förskoleateljén är starkt inspirerad av och förknippad med ateljéerna i Reggio Emilias förskolor, men vissa centrala skillnader finns. LÄS MER
5. Digitala speglar : föreställningar om lärarrollen och kön i lärarstudenters bilder
Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka visualiserade föreställningar om bildläraryrket vid Lärarutbildningen genom att analysera hur bildlärarstudenter i digital bild gestaltar sig som lärare, samt betydelser av kön i dessa bilder. Bilderna har analyserats diskursivt för att söka svar på frågorna: Vad är det i lärarrollen som kommer till uttryck i dessa bilder? Vilka betydelser av kön visualiseras? Vilka visuella grepp har bildmakarna använt? Hur kan man förstå de val studenterna gjort? Det empiriska materialet består av femtionio bilder, gjorda av fyrtiofem kvinnor och fjorton män. LÄS MER