Sökning: "inferences"

Visar resultat 1 - 5 av 123 avhandlingar innehållade ordet inferences.

  1. 1. L'immagine pubblicitaria dell'olio d'oliva, della pasta e del caffè : uno studio comparativo sulla ricezione

    Författare :Christine Wikman; Italienska; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; semiotik; semantik; Grammatik; semiotics; syntax; semantics; Grammar; print ads; Advertising; Swedish; Italian; olive oil; comparative study; pasta; coffee; values; culturally specific patterns interpretation; connotations; sender; receiver; socio-cultural context; shared knowledge; implications; inferences; implicit information; co-operation; sender?s intended meaning encyclopaedic and cultural background knowledge; reception; Humaniora; Humanities; Applied linguistics; foreign languages teaching; sociolinguistics; Tillämpad lingvistik; undervisning i främmande språk; sociolingvistik; Italian language and literature; Italienska språk och litteratur ;

    Sammanfattning : The aim of this study is to describe how Italian advertising for olive oil, pasta and coffee reflects traditions, customs and culturally specific patterns regarding the ways in which these products are used in Italy, and how these culturally specific patterns are interpreted by native readers and non-native readers (Swedish students). The study is based on 22 Italian and 22 Swedish interpretations of three Italian print ads for olive oil, pasta and coffee. LÄS MER

  2. 2. Elever möter samhällsfrågor : Didaktiska och bildningsteoretiska perspektiv på samhällsorienterande undervisning om epoktypiska samhällsfrågor

    Författare :Sara Blanck; Martin Stolare; Martin Jakobsson; Jan Löfström; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social studies; civics; social issues; teaching; subject integration; pupils; didactical choices; curriculum principles; powerful knowledge; specialised knowledge; everyday knowledge; educational theory; Klafki; Bildung; epoch-typical; educational reconstruction; grades 4–6; grades 7–9; compulsory school; interdisciplinary curricula; interdisciplinary teaching; conceptual change; inferences; migration biographies; sustainable development; samhällsorienterande ämnen; Samhällskunskap; undervisning; ämnesintegration; elever; didaktiska val; curriculumprinciper; kraftfull kunskap; specialiserad kunskap; vardaglig kunskap; bildningsteori; Klafki; bildning; epoktypiska samhällsfrågor; didaktisk rekonstruktion; årskurs 4–6; årskurs 7–9; grundskola; ämnesövergripande; ämnessamspel; begreppslig förändring; begreppslig utveckling; inferenser; migrationsbiografier; hållbar utveckling; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i didaktik och bildningsteoretiska perspektiv är syftet med denna avhandling att undersöka och analysera ämnesövergripande undervisning om epoktypiska samhällsfrågor i grundskolan för att utveckla kunskap om undervisningens didaktiska möjligheter och utmaningar.Avhandlingen är en sammanläggning och består av tre ingående texter: en licentiatuppsats om samhällskunskapsämnet i ämnesintegrerad undervisning som genomfördes 2012–2014 samt två artiklar från forskningsprojektet ”Att utveckla undervisning i samhällsfrågor: om didaktiska val i SO-ämnena i grundskolans mellanår 4-6” som genomfördes 2017–2022. LÄS MER

  3. 3. From the migrations of herders and farmers to the colonial era and the modern-day : Genetic inferences on African demographic history

    Författare :Rickard Hammarén; Mattias Jakobsson; Carina Schlebusch; Torsten Günther; Luca Pagani; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; admixture; African demography; human evolutionary genetics; population structure; sex-biased admixture; Africa; population genetics; Biology with Specialisation in Human Evolution and Genetics; Biologi med inriktning mot människans evolution och genetik;

    Sammanfattning : Africa is the birthplace of the human species and home to great linguistic, cultural, and genetic diversity. Despite this, the genetics of the peoples of the continent remains understudied. In this thesis, I apply population genetic approaches, to contribute to the knowledge of human demographic history in Africa. LÄS MER

  4. 4. Exploring and modeling response process data from PISA : inferences related to motivation and problem-solving

    Författare :Erik Lundgren; Hanna Eklöf; Inga Laukaityte; Per-Erik Lyrén; Samuel Greiff; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; response processes; large-scale assessments; motivation; problem-solving; computational modeling; Bayesian modeling; didactics of educational measurement; beteendevetenskapliga mätningar;

    Sammanfattning : This thesis explores and models response process data from large-scale assessments, focusing on test-taking motivation, problem-solving strategies, and questionnaire response validity. It consists of four studies, all using data from PISA (Programme for International Student Assessment) data. LÄS MER

  5. 5. Population dynamics and demography - inferences from stochastic models

    Författare :Jonas Knape; Biologiska institutionen; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Time series analysis of population abundances is a common approach to making inferences about population dynamics, and especially for estimating density dependence. Traditionally the impact of potential errors in observations or measurements of the abundances on inference has been ignored. LÄS MER