Sökning: "Jan Löfström"

Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade orden Jan Löfström.

  1. 1. Språklig stil och stajling bland finlandssvenskar i Stockholm : – ett mobilitetsdialektologiskt perspektiv

    Författare :Malin Löfström; Margareta Svahn; Jan-Ola Östman; Catrin Norrby; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; linguistic style; styling; language contact; language change; migration; dialectology of mobility; Finland Swedish; regional variety of western Nyland; identity; language identity; place identity; social meaning; indexicality; språklig stil; stajling; språkkontakt; språkförändring; migration; mobilitetsdialektologi; finlandssvenska; västnyländska; identitet; språkidentitet; ställesidentitet; social betydelse; indexikalitet; Nordiska språk; Scandinavian Languages;

    Sammanfattning : I avhandlingen undersöker jag språklig stil och stajling bland västnyländska finlandssvenskar i Stockholm i ett material som består av intervjuer och smågruppssamtal med elva deltagare. Avhandlingens syfte är att undersöka den språkliga stilen när deltagarna samtalar med en sverigesvensk person. LÄS MER

  2. 2. Att ersätta det oersättliga : statlig gottgörelse för ofrivillig sterilisering och vanvård av omhändertagna barn

    Författare :Malin Arvidsson; Jan Löfström; Örebro universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Historia; History;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Att ersätta det oersättliga : statlig gottgörelse för ofrivillig sterilisering och vanvård av omhändertagna barn

    Författare :Malin Arvidsson; Jan Löfström; utbildnings- och samhällsvetenskap Institutionen för humaniora Örebro universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; state redress; reparations politics; involuntary sterilization; forced sterilization; foster care; out-of-home care for children; Historia; History;

    Sammanfattning : in 1999 the Swedish Parliament decided to provide economic compensation to victims of involuntary sterilization, and in 2012 a similar law was enacted to redress neglect and abuse in foster homes and orphanages. This study explores the dilemmas that arise with reparations for past injustices, focusing on the process leading up to the reparation laws. LÄS MER

  4. 4. Beyond Moral Teaching : Financial Literacy as Citizenship Education

    Författare :Mattias Björklund; Niklas Jakobsson; Martin Kristiansson; Johan Sandahl; Jan Löfström; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; financial literacy; social studies; upper secondary school; citizenship education; teaching; learning; pedagogical work; subject-matter didaktik; PCK; threshold concepts; variation theory; Beutelsbach consensus; powerful knowledge; second order concepts; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : This thesis explores what financial literacy is, what financial literacy becomes and what financial literacy could become within the context of a citizenship education such as the Swedish upper secondary subject of social studies.  Financial literacy does not intuitively converge with social sciences which leaves social studies teachers to both teach and realise financial literacy. LÄS MER

  5. 5. Elever möter samhällsfrågor : Didaktiska och bildningsteoretiska perspektiv på samhällsorienterande undervisning om epoktypiska samhällsfrågor

    Författare :Sara Blanck; Martin Stolare; Martin Jakobsson; Jan Löfström; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social studies; civics; social issues; teaching; subject integration; pupils; didactical choices; curriculum principles; powerful knowledge; specialised knowledge; everyday knowledge; educational theory; Klafki; Bildung; epoch-typical; educational reconstruction; grades 4–6; grades 7–9; compulsory school; interdisciplinary curricula; interdisciplinary teaching; conceptual change; inferences; migration biographies; sustainable development; samhällsorienterande ämnen; Samhällskunskap; undervisning; ämnesintegration; elever; didaktiska val; curriculumprinciper; kraftfull kunskap; specialiserad kunskap; vardaglig kunskap; bildningsteori; Klafki; bildning; epoktypiska samhällsfrågor; didaktisk rekonstruktion; årskurs 4–6; årskurs 7–9; grundskola; ämnesövergripande; ämnessamspel; begreppslig förändring; begreppslig utveckling; inferenser; migrationsbiografier; hållbar utveckling; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i didaktik och bildningsteoretiska perspektiv är syftet med denna avhandling att undersöka och analysera ämnesövergripande undervisning om epoktypiska samhällsfrågor i grundskolan för att utveckla kunskap om undervisningens didaktiska möjligheter och utmaningar.Avhandlingen är en sammanläggning och består av tre ingående texter: en licentiatuppsats om samhällskunskapsämnet i ämnesintegrerad undervisning som genomfördes 2012–2014 samt två artiklar från forskningsprojektet ”Att utveckla undervisning i samhällsfrågor: om didaktiska val i SO-ämnena i grundskolans mellanår 4-6” som genomfördes 2017–2022. LÄS MER