Sökning: "uppdrag lärande IT"

Visar resultat 6 - 10 av 25 avhandlingar innehållade orden uppdrag lärande IT.

  1. 6. "Pröva och pröva igen" : Professionellt lärande och agens när förskollärare utforskar digitalisering och lek i undervisningen

    Författare :Monica Grape; Ulrika Bergmark; Niclas Ekberg; Sara Cervantes; Ulf Blossing; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; action research; agency; digitalization; play; preschool; preschool teachers; professional learning; agens; aktionsforskning; digitalisering; förskola; förskollärare; lek; professionellt lärande; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Avhandlingen har som syfte att, med utgångspunkt i ett aktionsforskningsprojekt där förskollärare utforskar digitalisering och lek, beskriva och diskutera lärares agens när det gäller det gemensamma professionslärandet såväl som undervisningsuppdraget. Det teoretiska ramverket utgår från den ekologiska modellen om lärares agens (Emirbayer & Mische, 1998; Priestley et al. LÄS MER

  2. 7. Lärartillvaro och historieundervisning : innebörder av ett nytt uppdrag i de mätbara resultatens tid

    Författare :Anders Persson; Monika Vinterek; Björn Åstrand; Carina Rönnqvist; Arja Virta; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; History; History teacher; History didactics; Existential philosophy; Primary school; Lived experience; Martin Heidegger; Hanna Arendt; Curriculum change; Performativity; Historia; Lärare; Historiedidaktik; Existensfilosofi; Existentialisation; Mellanstadiet; Årskurs 4-6; Läroplan; Skolreform; Lgr 11; Gert Biesta; Jonas Aspelin; historia med utbildningsvetenskaplig inriktning; history of education; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : Swedish compulsory school has recently been subjected to a number of political reforms. Between 2011 and 2014, for example, earlier grades, more national tests and a new curriculum plan (Lgr 11) were to be implemented. This thesis aims to examine those changes as they were experienced by teachers who teach history in Swedish upper primary schools. LÄS MER

  3. 8. "Vi har nästan blivit för bra" : lärares sociala representationer av förskolan som pedagogisk praktik

    Författare :Ingrid Granbom; Mohamed Chaib; Solveig Hägglund; Sven Persson; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Preschool; social representations; common sense; teachers; relational categories; cognitive polyphasia; communicative resources; focus groups; Förskola; sociala representationer; vardagskunskap; lärare; relationella kategorier; cognitive polyphasia; kommunikativa resurser och fokusgrupper; Utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : En majoritet av svenska barn deltar i förskoleaktiviteter, vilket indikerar att förskolemiljön spelar en viktig roll för de erfarenheter barn får i sin vardag. Förskolans verksamhet baserar sig i hög grad på grundläggande värderingar och idéer beträffande bland annat barnuppfostran, förskolans uppdrag och synen på förskolans roll i samhället. LÄS MER

  4. 9. Towards Automatically Correcting Robot Behavior Using Non-Expert Feedback

    Författare :Sanne van Waveren; Iolanda Leite; Hadas Kress-Gazit; KTH; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Non-expert robot correction; robot failure; human-robot interaction; robotics; Datalogi; Computer Science;

    Sammanfattning : Robots that operate in human environments need the capability to adapt their behavior to new situations. Most robots so far rely on pre-programmed behavior or machine learning algorithms trained offline with selected data. LÄS MER

  5. 10. Towards Safer and Risk-aware Motion Planning and Control for Robotic Systems

    Författare :Fernando S. Barbosa; Jana Tumova; Stephen Smith; KTH; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Computer Science; Datalogi;

    Sammanfattning : Safety and risk-awareness are important properties for robotic systems, be it for protecting them from potentially dangerous internal states, or for avoiding collisions with obstacles and environmental hazards in disaster scenarios. Ensuring safety may be the role of more than one algorithmic layer in a system, each with varying assumptions and guarantees. LÄS MER