Sökning: "history of education"

Visar resultat 1 - 5 av 574 avhandlingar innehållade orden history of education.

  1. 1. Uses of History in History Education

    Detta är en avhandling från Umeå : Umeå universitet

    Författare :Robert Thorp; Umeå universitet.; Högskolan Dalarna.; [2016]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; historia med utbildningsvetenskaplig inriktning; history of education; historia; History; historiedidaktik; didactics of history; Uses of history; historical culture; historical consciousness; history education; historical media; textbooks; popular history magazines; history teachers; Historiebruk; historiekultur; historiemedvetande; historieundervisning; historiska medier; läroböcker; populärhistoriska tidskrifter; historielärare; Education and Learning; Utbildning och lärande; uses of history; history didactics; historiebruk;

    Sammanfattning : This compilation thesis contains an introductory chapter and four original articles. The studies comprising this thesis all concern aspects of how historical culture is constituted in historical media and history teachers’ narratives and teaching. LÄS MER

  2. 2. I historiekanons skugga : : historieämne och identifikationsformering i 2000-talets mångkulturella samhälle

    Detta är en avhandling från Malmö högskola

    Författare :Vanja Lozic; Lunds universitet.; Lund University.; Malmö University.; Malmö University.; [2010]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; eurocentrism; ethnicity; identity; multicultural sociaty; multiculturalism; textbook; education; school; History; teaching; emigration; immigration; HUMANITIES and RELIGION History and philosophy subjects; HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP Historisk-filosofiska ämnen; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS Ethnicity; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN Etnicitet; SOCIAL SCIENCES Social sciences Education Subject didactics; SAMHÄLLSVETENSKAP Socialvetenskap Pedagogik Ämnesdidaktik; Humanities Social Sciences; history; didactics; textbooks; youth culture;

    Sammanfattning : Popular Abstract in Swedish Sverige har i olika sammanhang beskrivits som ett land som präglas av så kallade mångkulturella sociala relationer. I avhandlingen I historiekanons skugga: Historieämnet och identifikationsformering i 2000-talets mångkulturella samhälle analyseras implikationer av framväxten av det så kallade mångkulturella samhället på historieämnet. LÄS MER

  3. 3. Making Sense of Suffering : Holocaust and Holodomor in Ukrainian Historical Culture

    Detta är en avhandling från Department of History, Lund university

    Författare :Johan Dietsch; Lunds universitet.; Lund University.; [2006]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Contemporary history since 1914 ; Historia; History; Europeanisation; history education; Holodomor; 1932?1933 famine; Holocaust; national identity; diaspora; uses of history; historical culture; historical consciousness; Ukraine; post-Soviet; Nutidshistoria från 1914 ; Political history; Politisk historia;

    Sammanfattning : Popular Abstract in Swedish Denna studie behandlar hur Ukraina har inkorporerat och brukat förintelsen och den ukrainska hungersnöden 1932-1933, den så kallade terrorhungersnöden, i den nya nationella historien och historiekulturen. Undersökningen tar sin utgångspunkt i det ökade intresset för förintelsen under senare år. LÄS MER

  4. 4. Att hantera historia med ett öga stängt : : samstämmighet mellan historia A och lärares prov och uppgifter

    Detta är en avhandling från Forskarskolan i historia och historiedidaktik, Lunds universitet

    Författare :David Rosenlund; Lunds universitet.; Lund University.; Malmö University.; Malmö University.; [2011]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; History education; history; assessment; alignment; subject construction; HUMANITIES and RELIGION; HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP; Humanities Social Sciences; Assessment; Alignment; Subject construction;

    Sammanfattning : Popular Abstract in SwedishI denna licentiatavhandling undersöks för det första de redskap för atthantera historia som samhället vill att eleverna skall tillgodogöra sig. För det andra kastar den ljus över i vilken utsträckning eleverna ges möjlighet att tillgodogöra sig dessa redskap. LÄS MER

  5. 5. Mellan akademi och kulturpolitik Lektorat i svenska språket vid tyska universitet 1906–1945

    Detta är en avhandling från Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis

    Författare :Andreas Åkerlund; Uppsala universitet.; [2010]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; History; University History; History of Education; Sweden; Germany; Weimar Republic; National Socialism; 1906–1945; Lecturer; Lectureships; Academic Mobility; Public Diplomacy; International Exchange; Cultural Exchange; Scientific Exchange; International Relations; Swedish-German Relations; Language Teaching; World War II; Foreign Policy; Cultural Policy; Swedishness Abroad.; HUMANITIES and RELIGION History and philosophy subjects History subjects; HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP Historisk-filosofiska ämnen Historieämnen; HUMANITIES and RELIGION History and philosophy subjects History subjects History; HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP Historisk-filosofiska ämnen Historieämnen Historia; HUMANITIES and RELIGION History and philosophy subjects History subjects History of science and ideas; HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP Historisk-filosofiska ämnen Historieämnen Idé- o lärdomshistoria; HUMANITIES and RELIGION History and philosophy subjects History subjects History of science; HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP Historisk-filosofiska ämnen Historieämnen Vetenskapshistoria; HUMANITIES and RELIGION Languages and linguistics Scandinavian languages Swedish language; HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP Språkvetenskap Nordiska språk Svenska språket; SOCIAL SCIENCES Social sciences Education International education; SAMHÄLLSVETENSKAP Socialvetenskap Pedagogik Internationell pedagogik; Historia; History;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to analyze the establishment and development of lectureships in the Swedish language in German universities during the first half of the 20th century. Building on earlier research about the role of language teaching abroad for public diplomacy, the study sees the lecturer as a part of both the the academic and political fields in Germany and Sweden. LÄS MER