Sökning: "att arbeta med sociala berättelser"

Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden att arbeta med sociala berättelser.

  1. 1. Mellan könsspecifika förväntningar och ett neutralt kunskapsideal : att förhålla sig till betydelser av kön som barnpsykolog i Sverige

    Författare :Ulrika Eskner Skoger; Eva Magnusson; Karin Zetterqvist Nelson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Developmental psychology; psychotherapy; gender; gender equality; Swedish psychologists; feminist theory; Utvecklingspsykologi; psykoterapi; genus; jämställdhet; svenska psykologer; feministisk teori; Psychology; psykologi;

    Sammanfattning : Detta avhandlingsarbete undersöker hur psykologer förhåller sig till de olika betydelser av kön som finns i de sammanhang de befinner sig i när de utövar sitt yrke. Genom att utforska de betydelser som barn- och ungdoms­psykologer ger skillnader mellan flickor och pojkar har jag identifierat svårigheter och möjligheter när det gäller att inkludera sociala och kulturella aspekter i beskrivningar av barns och ungas psykologiska utveckling inom psykologiprofessionen i Sverige. LÄS MER

  2. 2. Addressing smoking during pregnancy:The challenge to start from the woman's view

    Författare :Agneta Abrahamsson; Allmänmedicin och samhällsmedicin; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; samhällsmedicin; Socialmedicin; smoking habits; Pregnancy; smoking cessation; wellbeing; Sense of Coherence; health education; narrative; Social medicine; phenomenography; health providers;

    Sammanfattning : The aim of this thesis has been to increase understanding on the process of smoking cessation during pregnancy from the perspective of learning. The smoking pattern before and after pregnancy related to health, Sense of Coherence (SOC) and social issues was studied among all pregnant women in south-east Skåne during the period March 1994 to August 1995. LÄS MER

  3. 3. Schooling Emotional Intelligence Through Narrative and Dialogue. Implications for the education of children and adolescents

    Författare :Martina Campart; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Arbetspsykologi; Industrial psychology; epistemic analysis; narrative modes of knowing; narrative modes of thought; modes of learning; conversation; applied psychoanalysis; Emotions; emotional intelligence; industripsykologi; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik;

    Sammanfattning : Abstract The point of departure for this study is the author's experience as educator in a residential home for children (age 6-14) with social-emotional problems, in Italy, between 1980 and 1989. One important element of the pedagogical approach was the use of narratives (personal, of others, of fiction) to prompt children's interest/ motivation to reflect about issues of personal concern. LÄS MER

  4. 4. Utsatthetens röster

    Författare :Zulmir Becevic; Karin Osvaldsson; Philip Lalander; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Young people in societal care; meaning making; experience; life stories; identity; relations; emotions; Ungdomar i samhällsvård; meningsskapande; erfarenhet; livsberättelser; identitet; relationer; emotioner; ungdomar i samhällsvård; meningsskapande; erfarenhet; livsberättelser; identitet; relationer; emotioner.;

    Sammanfattning : Den här avhandlingen handlar om ungdomar i samhäilsvård och deras livsberättelser, om erfarenheter av att växa upp under kaotiska livsvillkor som karaktäriseras av psykiska problem, trasiga relationer, och andra fotmer av social utsatthet. Syftet är att undersöka hur ungdomar som är placerade i samhällsvård använder sina erfarenheteter för att skapa mening och sammanhang kring sig själva och sina liv. LÄS MER

  5. 5. Risse als Weltspur: Die ästhetische Verarbeitung von Globalisierung im Werk von Botho Strauß

    Författare :Sascha Prostka; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Botho Strauß; tyskspråkig samtidslitteratur; globalisering; systemteori; litterär analys; essä; prosa; drama; Tyskland;

    Sammanfattning : Denna avhandling undersöker och kartlägger hur globaliseringen bearbetas litterärt-estetiskt hos den tyskspråkiga författaren Botho Strauß (född 1944). Resultaten visar hur globaliseringen används, speglas och diskuteras i författarens texter sedan 1960-talet. Det globaliseringskoncept alt. LÄS MER