Sökning: "ett liv att leva"
Visar resultat 1 - 5 av 76 avhandlingar innehållade orden ett liv att leva.
1. Ett liv att leva : Om familjer, funktionshinder och vardagens villkor
Sammanfattning : The thesis deals with everyday life in families where a child is born with an impairment and also, to a certain extent, with the lives of adults suffering from the same disability. The parents' way of managing life with a disabled child is of great importance for the child" s perception of itself, as well as its future development. LÄS MER
2. Att leva med mycket svår kronisk obstruktiv lungsjukdom : ett liv i slowmotion
Sammanfattning : The overall aim of this thesis was to describe how people with very severe obstructive pulmonary disease (COPD) experienced their every day lives and created meaning, with focus on end-of-life. A second aim was to describe how death and dying can be viewed from the perspective of relatives to people with COPD. LÄS MER
3. Konsten att leva länge : föreställningar om livets förlängning i handböcker 1700-1930
Sammanfattning : Drömmen om evigt liv och evig ungdom är inte ny. Föreställningarna om vägen dit är ungefär desamma idag som för 300 år sedan. Men de tekniska möjligheterna har vidgat gränserna.Att förbli ung, eller åtminstone se ung ut, är ett ideal som växer sig allt starkare. LÄS MER
4. Ett liv i berg och dalbana : innebörder av att leva med svår kronisk hjärtsvikt i palliativ avancerad hemsjukvård utifrån patienters, närståendes och sjuksköterskors berättelser
Sammanfattning : The overall purpose of this thesis is to illuminate meanings of living with severe chronic heart failure (CHF) in palliative advanced home care (PAHC) as disclosed through patients’, close relatives’ and nurses’ narratives. This thesis comprises four papers that illuminate the phenomenon from various perspectives and with different focus. LÄS MER
5. Relationär pedagogik - för ett sannare liv : En essäistisk sammanläggning om dys/funktionell uppfostran: exemplet ADHD
Sammanfattning : Föreliggande doktorsavhandling utgör en pedagogisk-filosofisk studie av diagnosen ADHD som uppfostran. Avhandlingen består av fyra internationellt publicerade artiklar samt en substantiell kappa. LÄS MER
