Sökning: "Genus och etnicitet"

Visar resultat 6 - 10 av 22 avhandlingar innehållade orden Genus och etnicitet.

  1. 6. Genetiska föreställningar : Mellan genus och gener i populär/vetenskapens visuella kulturer

    Författare :Cecilia Åsberg; Nina Lykke; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; popular science; visual culture; edutainment; the new genetics; genes; genres; gender; ethnicity; sexuality; the genetic imaginary; feminist cultural studies; science as culture; performativity; science and literature studies; naturvetenskap; genetik; massmedia; genus; reproduktion; etnicitet; populärvetenskap; humangenetik; genusaspekter; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : This study investigates how representations of genes and genetics have given rise to new kinds of cultural imageries created and reflected in popular science media. The concept of popular/science is used here in order to circumvent the traditional diffusion model of science communication, and to focus instead on how popular science media taps into scientific discourse just as scientific representations draw on popular imagery. LÄS MER

  2. 7. Modern, svensk och jämställd : om barn familj och omvärld i grundskolans läseböcker 1962-2007

    Författare :Angerd Eilard; Ingegerd Tallberg Broman; Ann-Carita Evaldsson; Monika Edgren; Staffan Selander; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; childhoods; compulsory school; discourse analysis; ethnicity; gender; generation; intersectionality; readers; textbooks; barndom; grundskola; diskursanalys; etnicitet; genus; generation; intersektionalitet; läseböcker; läromedel;

    Sammanfattning : The aim of the thesis has been to explore representations of gender, ethnicity and generation in school readers used in the Swedish compulsory school since 1962, to find which ’discourses’, linked to equal opportunities, integration/diversity and childhood, underlie these constructions, and in which ways they may have contributed to the (re)production of different gendered, ethnified and generation-specific subjects. The thesis was written within the frame of a Swedish national research project that explored late modern processes of changing sex- and gender orders in schools and education, particularly in multiethnic environments, which is why, the study is not limited exclusively to sex/gender. LÄS MER

  3. 8. Utbildningssegregation och självsortering : Om gymnasieval, genus och lokala praktiker

    Författare :Anna Sandell; Lunds universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogy and didactics; segregation; gymnasieskolan; självsortering; segregation; lokala praktiker; genus; senmodernitet; Pedagogik; didaktik; Genus;

    Sammanfattning : This thesis explores and analyzes segregation and self-sorting in education. It aims at discussing how this relates to gender, individualization and young men and women's positionings in local practices, through choices of upper secondary school education. LÄS MER

  4. 9. TV-rummets eliter. Föreställningar om kön och makt i fakta och fiktion

    Författare :Maria Edström; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; TV; eliter; genrer; journalistik; etnicitet; genus; klasstillhörighet; kvinnobilden; makt; mansbilden; ålder; massmedier; TV; representation; Sverige;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 10. Människoliknande teknik och det möjligt mänskliga : En etnologisk studie av relationer mellan människor och teknik

    Författare :Johan Hallqvist; Bo Nilsson; Katarzyna Wolanik Boström; Jenny Gunnarsson Payne; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; humanisation; human-likeness; digital health technology; avatar; robot; science fiction; embodiment; patient; health care; professionalism; medical humanities; gender; Real Humans; förmänskligande; människolikhet; digital hälsoteknik; avatar; robot; science fiction; förkroppsligande; patient; hälso- och sjukvård; professionalism; medicinsk humaniora; genus; Äkta människor; Ethnology; etnologi; genusvetenskap; gender studies;

    Sammanfattning : Denna avhandling knyter an till den klassiska kulturvetenskapliga frågan om hur vi förstår vad det innebär att vara människa. Specifikt undersöks hur människor i samtiden aktivt utforskar och förhåller sig till den ökande kontaktytan i vardagsliv och arbetsliv mellan människor och människoliknande teknik, dvs. LÄS MER