Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Bångstyriga barn : Makt, normer och delaktighet i förskolan

    Författare :Klara Dolk; Birgitta Sandström; Fanny Ambjörnsson; Marie Nordberg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; power; norms; participation; gender pedagogy; equal treatment; children s rights; critical pedagogy; preschool; early childhood education; resistance; children’s resistance; age; gender; makt; normer; delaktighet; genuspedagogik; likabehandling; barns rättigheter; kritisk pedagogik; normkritisk pedagogik; förskola; motstånd; barns motstånd; ålder; genus; valstund; barnråd; husmodellen; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : In recent years, feminist research in education has put an increasing emphasis on the relationship between children and adults, mostly connected to a critique of gender pedagogy and other forms of so-called “fundamental values education” (värdegrundsarbete). This study looks at the power relations between children and adults in preschool in the context of educational activities intending to increase gender equity, social equality, and participation. LÄS MER

  2. 2. Juridifiering som demokratiseringsprocess? : Fallet likabehandling i svensk skola

    Författare :Maria Rosén; Andreas Bergh; Emma Arneback; Sara Irisdotter Aldenmyr; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Juridification; democratization; education; equal treatment; The Child and School Student Protection Act; abduction; Juridifiering; demokratisering; utbildning; likabehandling; Barn- och elevskyddslagen; abduktion; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The relationship between education and democracy has long attracted political interest. This thesis takes an interest in the political initiative to democratize education through legal means. This initiative is viewed as a wider national and global societal phenomenon. LÄS MER

  3. 3. Att plantera ett barn : internationella adoptioner och assisterad befruktning i svensk reproduktionspolitik

    Författare :Carolina Jonsson Malm; Historia; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; family; family policy; international adoptions; assisted reproductive technology; SOU; discourse analysis; governmentality; heteronormativity; the child’s best interest; late modernity; Sweden;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to study the norms and values surrounding the family and the nation-state in Swedish family policy as they appear in Official Government Reports (SOU) on international adoption and assisted reproductive technology (ART) between 1953 and 2007. I argue that the committees’ reports can be viewed as normative statements constituting a hegemonic state discourse. LÄS MER

  4. 4. Mellan könsspecifika förväntningar och ett neutralt kunskapsideal : att förhålla sig till betydelser av kön som barnpsykolog i Sverige

    Författare :Ulrika Eskner Skoger; Eva Magnusson; Karin Zetterqvist Nelson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Developmental psychology; psychotherapy; gender; gender equality; Swedish psychologists; feminist theory; Utvecklingspsykologi; psykoterapi; genus; jämställdhet; svenska psykologer; feministisk teori; Psychology; psykologi;

    Sammanfattning : Detta avhandlingsarbete undersöker hur psykologer förhåller sig till de olika betydelser av kön som finns i de sammanhang de befinner sig i när de utövar sitt yrke. Genom att utforska de betydelser som barn- och ungdoms­psykologer ger skillnader mellan flickor och pojkar har jag identifierat svårigheter och möjligheter när det gäller att inkludera sociala och kulturella aspekter i beskrivningar av barns och ungas psykologiska utveckling inom psykologiprofessionen i Sverige. LÄS MER

  5. 5. Barnet och rättsprocessen : rättssäkerhet, integritetsskydd och autonomi i samband med beslut om tvångsvård

    Författare :Titti Mattsson; Juridiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; child; legal security; personal integrity; autonomy; statutory care; judicial process; gender; representation; children rights; the best interest of the child; care proceedings; right to be heard; social law; socialrätt;

    Sammanfattning : This dissertation deals with the question of the child´s legal status in legal proceedings concerning its own person. Special problems that may arise in investigations concerning the situation of the child and in decisions on measures to be taken in the best interest of the child are also examined. LÄS MER