Sökning: "Evidensbaserad utbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade orden Evidensbaserad utbildning.

  1. 1. Akademisering av specialistsjuksköterskans utbildning i Sverige : Spänningsförhållanden med anledning av  utbildningsreform i enlighet med Bologna

    Författare :Lena German Millberg; Joakim Öhlén; Linda Berg; Gun Nordström; Åsa Lindberg-Sand; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Action Research; Clinical Nurse Specialist; Curriculum; Education Nursing Masters; Grounded Theory; Higher Education; The Bologna Process; Postgraduate Degree Projects.; Nursing Science; Omvårdnad;

    Sammanfattning : Licentiatavhandlingens övergripande syfte var att studera konsekvenser av ökad akademisering och akademiskt lärande inom Svensk specialist-sjuksköterskeutbildning efter genomförande av ny utbildningsreform enligt Bologna.Bakgrund: Specialistsjuksköterskor förväntas i dagens hälso– och sjukvård att kunna bedriva en patientsäker och evidensbaserad vård, vilket kräver akademisk kompetens. LÄS MER

  2. 2. General Practitioners' Conceptions of Depressive Disorders: Associations with regional sales of antideprssive drugs

    Författare :Stig J Andersson; Allmänmedicin och samhällsmedicin; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; medical training; General practice; questionnaire survey; qualitative interview study; antidepressive drug sales; depressive disorders; conceptions; General practitioner; Allmän medicinsk utövning; medicinsk utbildning;

    Sammanfattning : This thesis emanates from considerations about the inter-regional variation of the sales of antidepressive drugs, and how general practitioners may contribute to that variation. The thesis comprises two data collections utilized for five separate studies. LÄS MER

  3. 3. COPD management : exploring conditions for, and experiences of, evidence-based care and eHealth

    Författare :Sarah Marklund; André Nyberg; Karin Wadell; Per Liv; Lisa Skär; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; physical activity; chronic obstructive pulmonary disease; COPD; eHealth; interview; eHealth tools; reference equations; muscle dysfunction; COPD management; physiotherapy; fysioterapi;

    Sammanfattning : Background: Chronic obstructive pulmonary disease (COPD) is one of the leading causes of morbidity and premature death worldwide. It is a systemic disease that affects the whole person, although dyspnea is the mostprominent symptom. LÄS MER

  4. 4. Mellan evidens och reflektion : om professionellt lärande i socialtjänstens familjebehandlande arbete

    Författare :Jennie Ryding; Emma Sorbring; Inga Wernersson; Anette Bolin; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Reflection; evidence-based practice; EBP; knowledge development; professional learning; social work; Reflektion; EBP; professionellt lärande; kunskapsutveckling; socialt arbete; Barn- och ungdomsvetenskap; Child and Youth studies; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande; Socialt arbete; Social work;

    Sammanfattning : Denna avhandling handlar om professionellt lärande och utveckling i familjebehandlande socialt arbete. Mer specifikt fokuseras reflektion och evidensbaserad praktik (EBP). Socialt arbete är en komplex och dynamisk praktik vilket ställer krav på många olika förmågor hos de professionella. LÄS MER

  5. 5. A Child-Centred Health Dialogue for the prevention of obesity : Feasibility and evaluation of a structured model for the promotion of a healthy lifestyle in preschool children and their families in the Swedish Child Health Services

    Författare :Mariette Derwig; Barns och familjers hälsa; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; child-centred care; child obesity prevention; cost-effectiveness analysis; family-based; health literacy; primary care;

    Sammanfattning : Prevention of childhood obesity with its effects on children’s mental and physical health and well-being is an international public health priority and is suggested to be effective when started early. As Child Health Services lack an evidence-based model, there is the need for development of a low-intensive health promotion model that is feasible and cost-effective in preventing obesity in preschool children. LÄS MER