Sökning: "pedagogik i historia"
Visar resultat 21 - 25 av 39 avhandlingar innehållade orden pedagogik i historia.
21. Ordinary people, meaningful pasts – Negotiating narratives in public pedagogical spaces of family history research
Sammanfattning : This dissertation examines three family history research experiences as public pedagogical spaces, analysing the narratives presented and participants’ negotiations with these. In the context of enhanced digitalisation and rapidly developing technologies, disturbances in the form of pandemics, hackers, and wars remind us of the instability of the present, raising existential questions and reinforcing the desire to anchor oneself in the past. LÄS MER
22. Uppdrag: Historia och demokrati. Perspektiv på studieresor till Förintelsens minnesplatser
Sammanfattning : Förintelsen som absolut moralisk referenspunkt i det senmoderna samhället innebär att undervisning och lärande om Förintelsen tillmäts stor vikt inom utbildningssektorn. Sedan millenniumskiftet har studieresor till Förintelsens minnesplatser vuxit fram som en gräsrotsrörelse inom den svenska skolan, och bidragit till att omkring var fjärde svensk tjugoåring besökt museet Auschwitz-Birkenau. LÄS MER
23. Have Money, Will Travel : Scholarships and Academic Exchange between Sweden and the United States, 1912–1980
Sammanfattning : The large-scale transatlantic mobility of students, teachers, and researchers is a twentieth-century phenomenon that has contributed to the reshaping of international cultural, economic, and political relations into the twenty-first century. Through and as part of this development, the United States transformed into a powerful and influential country on the global stage. LÄS MER
24. Constructing the adult learner : a governmentality analysis
Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att studera hur den vuxna studerande konstrueras genom olika styrningstekniker inom Vuxenutbildning, Folkbildning och Högre utbildning. Vidare är syftet att analysera vad för styrningsrationalitet som både skapas genom och som skapar dessa praktiker. LÄS MER
25. Ett särskilt perspektiv på högre studier? : Folkhögskoledeltagares sociala representationer om högskola och universitet
Sammanfattning : Avhandlingen syftar till att undersöka folkhögskoledeltagares sociala representationer om högskola och universitet. Enligt teorin om sociala representationer är folkhögskoledeltagarnas sociala representationer om högskola och universitet något som skapas socialt och förändras beroende på deltagarnas erfarenheter av högskola och universitet. LÄS MER