Sökning: "historiemedvetande"

Visar resultat 1 - 5 av 18 avhandlingar innehållade ordet historiemedvetande.

  1. 1. Historiemedvetande på prov : : En analys av elevers svar på uppgifter som prövar strävansmålen i kursplanen för historia

    Detta är en avhandling från Malmö : Malmö : Malmö University. Faculty of Education and Society, Malmö University. Society, culture and identity (SKI)

    Författare :Fredrik Alvén; Lunds universitet.; Lund University.; Malmö University.; Malmö University.; [2011]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANITIES and RELIGION; HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP; Humanities Social Sciences; Historieundervisning; Bedömning; Kursplan; Läroplan; Historiemedvetande;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Skönlitterär läsning och historiemedvetande hos barn i mellanåldrarna

    Detta är en avhandling från Växjö : Institutionen för humaniora, Växjö universitet

    Författare :Mary Ingemansson; Högskolan Kristianstad.; Växjö universitet.; [2007]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; Historical consciousness; reading of fiction with eleven-year -olds; reading within the subject History; Historiemedvetande; skönlitterär läsning; läsforskning; Judith Langer; mellanåldrarna; läsning inom historieämnet; läsdidaktik; HUMANITIES and RELIGION Aesthetic subjects Literature; HUMANIORA och RELIGIONSVETENSKAP Estetiska ämnen Litteraturvetenskap; Comparative Literature Education; Litteraturvetenskap med didaktisk inriktning; historical consciousness; historiemedvetande;

    Sammanfattning : “ if you only read the book … you get the knowledge into your head once. If you talk about it, you get a more distinct memory of it, I think” (Emma, 11)This thesis shows how a novel by Maj Bylock, Drakskeppet, was used in education within thematic work, the Viking Age, among ten-year-olds and eleven-year-olds for five weeks. LÄS MER

  3. 3. Det osamtidigas samtidighet : : historiemedvetande i svenska historieläroböcker under hundra år

    Detta är en avhandling från Sisyfos förlag

    Författare :Niklas Ammert; Högskolan i Kalmar.; Lunds universitet.; Lund University.; [2008]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Historia; History; Pedagogics and Educational Sciences; Pedagogik och Utbildningsvetenskap; identity; multi-chronology; uses of history; 1900-2005; Sweden; values; progression; Historical consciousness; history textbooks; history didactics; narratives; dimensions of time; historieläroböcker; Historiemedvetande; historiedidaktik;

    Sammanfattning : The concept of historical consciousness has been central in didactic research since the early 1990’s. It has been focused in Swedish history curricula, especially since 1994. Historical consciousness has mostly been used on a macro-level as a theoretical framework. LÄS MER

  4. 4. Historiemedvetande och identitet : Om historiens närvaro i några estniska ungdomars liv

    Detta är en avhandling från Stockholm : Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete, Stockholms universitet

    Författare :Igor Potapenko; Stockholms universitet.; [2010]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Historydidactics; historical consciousness; identity; personal history; general history; SOCIAL SCIENCES Social sciences Education Subject didactics; SAMHÄLLSVETENSKAP Socialvetenskap Pedagogik Ämnesdidaktik; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : The issues that I deal with in this study arose as a result of a specific event in the Estonian capital Tallinn in the spring of 2007, when authorities removed from the city center the Soviet monument which shows a Soviet soldier during World War II. When the monument was moved to the war cemetery in another part of Tallinn, anger and frustration quickly spread among the Russian-speaking population and less than one day after the move Tallinn's streets filled with young Russian-speaking protesters. LÄS MER

  5. 5. Historical Consciousness, Historical Media, and History Education

    Detta är en avhandling från Umeå : Umeå universitet

    Författare :Robert Thorp; Högskolan Dalarna.; Umeå universitet.; [2014]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Utbildning och lärande; historical consciousness; historical media; history education; history didactics; uses of history; historical thinking; historiemedvetande; historiska medier; historieundervisning; historiedidaktik; historiskt tänkande; historia med utbildningsvetenskaplig inriktning; history of education; historiebruk;

    Sammanfattning : This thesis by publication contains an introductory summary chapter and three papers. The first paper presents a study of how the concept of historical consciousness has been defined, applied, and justified in Swedish history didactical research. LÄS MER