Sökning: "berättande"

Visar resultat 6 - 10 av 68 avhandlingar innehållade ordet berättande.

  1. 6. Berättandets möjligheter : Multimodala berättelser och estetiska lärprocesser

    Författare :Märtha Andersson; Lena Kåreland; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; aesthetic learning processes; children; ethnography; interaction; meaning-making; multimodal learning; narrative; school; socio-cultural perspective; barn; berättande; estetiska lärprocesser; etnografi; interaktion; meningsskapande; multimodalt lärande; skola; sociokulturellt perspektiv; barn; berättande; estetiska lärprocesser; etnografi; interaktion; meningsskapande; multimodalt lärande; skola; sociokulturellt perspektiv; Svenska med didaktisk inriktning; Swedish and Education;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate meaning-making in pupils' multimodal narratives that have emerged in aesthetic learning processes. To, with the support of ethnographic methods and theories of narrative and multimodality, study the resources and strategies used by the pupils. LÄS MER

  2. 7. (O)ändligt vatten : En studie om hur förskolebarn som kännare engageras i samhälleliga miljöfrågor

    Författare :Teresa Elkin Postila; Anna Palmer; Linnea Bodén; Cecilia Åsberg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; posthumanist intervention study; early childhood education; multidisciplinarity; connoisseurs; storytelling; environmental issues; water; posthumanistisk interventionsstudie; förskoledidaktik; kännare; mångdisciplinäritet; berättande; miljöfrågor; vatten; Early Childhood Education; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med den här avhandlingen i förskoledidaktik är att tillsammans med förskolebarn på olika sätt utforska aktören vatten för att därigenom undersöka former och metoder för engagemang och medverkan i samhälleliga och naturvetenskapliga miljöfrågor. Mer specifikt är syftet att i ett praktiskt utforskande med förskolebarn och vatten – som aktör och mer-än-mänsklig samarbetspartner – undersöka hur eller med vilka metoder det är möjligt att producera ett engagemang, i vilket förskolebarnet är både kännare och kännande, i vår samtids centrala miljöfrågor. LÄS MER

  3. 8. Excessive Seas : Waste Ecologies of Eutrophication

    Författare :Jesse Peterson; Sabine Höhler; Kate Rigby; KTH; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; algal bloom; Baltic Sea; cultural eutrophication; dead zone; waste ecology; environmental degradation; environmental humanities; critical ocean studies; environmental imaginary; environmental value; more-than- human; textual analysis; visual analysis; storytelling; algblomning; Östersjön; kulturell övergödning; bottendöd; avfallsekologi; miljöförstöring; miljövetenskap; kritiska havsstudier; miljömyndighet; miljövärde; mer-än-mänsklig; textanalys; visuell analys; berättande; Historiska studier av teknik; vetenskap och miljö; History of Science; Technology and Environment;

    Sammanfattning : This dissertation researches how perspectives in western industrial societies communicate about and give meaning to environmental degradation through case studies on the causes and effects of cultural eutrophication—namely nutrient pollution, algal blooms, and dead zones—in the Baltic Sea. Utilizing this approach, this dissertation addresses the ecological problems of cultural eutrophication in marine ecosystems by exposing normative claims humans make about the Baltic Sea and its contents as well as detailing how seas that exceed human expectations may offer insights into negotiating differing perspectives, discrepancies in power, and ways of being among humans and non-humans in marine environments. LÄS MER

  4. 9. Different Voices - Different Stories : Communication, identity and meaning among people with acquired brain damage

    Författare :Eleonor Antelius; Lars-Christer Hydén; Marja-Liisa Honkasalo; Andrew Sparkes; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Acquired brain damage; body; communication; dependence; disability; embodiment; enactment; ethnography; identity; language use; meaning-making practices; narratives; normality; personhood; power relations; self-determination; social interaction; stories; storytelling; story-making; videoethnography; voice; Beroende; berättande; berättelser; etnografi; funktionshinder; förkroppsligande; förvärvad hjärnskada; identitet; kommunikation; kropp; maktrelationer; meningsskapande praktiker; narrativer; normalitet; personskap; röst; självbestämmande; social interaktion; språkanvändning; videoetnografi; Disability research; Handikappsforskning;

    Sammanfattning : The main purpose of the dissertation is to understand meaning-making practices used by people suffering from acquired brain damage with severe physical and communicative disabilities, in order to create and sustain their identity and personhood in relation to other people. The study emanates from the idea that identity and personhood, also in relation to disability, are created/sustained in ongoing interaction between people in everyday situations, and that the ability to narrate is central to such a creation of identity. LÄS MER

  5. 10. Trovärdighet och ovärdighet : Rättsapparatens hanterande av kvinnors anmälan av våldtäktsbrott. Stockholm 1946–1950

    Författare :Simon Ekström; Beatriz Lindqvist; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; våldtäkt; trovärdighet; berättande; polisutredningar; domstolsförhandlingar; Ethnology; Etnologi;

    Sammanfattning : .... LÄS MER