Sökning: "mer-än-mänsklig"

Hittade 2 avhandlingar innehållade ordet mer-än-mänsklig.

  1. 1. Excessive Seas : Waste Ecologies of Eutrophication

    Författare :Jesse Peterson; Sabine Höhler; Kate Rigby; KTH; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; algal bloom; Baltic Sea; cultural eutrophication; dead zone; waste ecology; environmental degradation; environmental humanities; critical ocean studies; environmental imaginary; environmental value; more-than- human; textual analysis; visual analysis; storytelling; algblomning; Östersjön; kulturell övergödning; bottendöd; avfallsekologi; miljöförstöring; miljövetenskap; kritiska havsstudier; miljömyndighet; miljövärde; mer-än-mänsklig; textanalys; visuell analys; berättande; Historiska studier av teknik; vetenskap och miljö; History of Science; Technology and Environment;

    Sammanfattning : This dissertation researches how perspectives in western industrial societies communicate about and give meaning to environmental degradation through case studies on the causes and effects of cultural eutrophication—namely nutrient pollution, algal blooms, and dead zones—in the Baltic Sea. Utilizing this approach, this dissertation addresses the ecological problems of cultural eutrophication in marine ecosystems by exposing normative claims humans make about the Baltic Sea and its contents as well as detailing how seas that exceed human expectations may offer insights into negotiating differing perspectives, discrepancies in power, and ways of being among humans and non-humans in marine environments. LÄS MER

  2. 2. (O)ändligt vatten : En studie om hur förskolebarn som kännare engageras i samhälleliga miljöfrågor

    Författare :Teresa Elkin Postila; Anna Palmer; Linnea Bodén; Cecilia Åsberg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; posthumanist intervention study; early childhood education; multidisciplinarity; connoisseurs; storytelling; environmental issues; water; posthumanistisk interventionsstudie; förskoledidaktik; kännare; mångdisciplinäritet; berättande; miljöfrågor; vatten; Early Childhood Education; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med den här avhandlingen i förskoledidaktik är att tillsammans med förskolebarn på olika sätt utforska aktören vatten för att därigenom undersöka former och metoder för engagemang och medverkan i samhälleliga och naturvetenskapliga miljöfrågor. Mer specifikt är syftet att i ett praktiskt utforskande med förskolebarn och vatten – som aktör och mer-än-mänsklig samarbetspartner – undersöka hur eller med vilka metoder det är möjligt att producera ett engagemang, i vilket förskolebarnet är både kännare och kännande, i vår samtids centrala miljöfrågor. LÄS MER