Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 59 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Barns sociala vardagsliv i förskolan

    Författare :Lovisa Skånfors; Annica Löfdahl; Solveig Hägglund; Ann-Marie Markström; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Children s peer cultures; children s interactions; preschool; social status; power; exclusion; tokens; social resources; positioning theory; social representation theory; withdrawal strategies; ethical radar; Barns kamratkulturer; barns interaktioner; förskola; status; makt; exklusion; sociala resurser; positioneringsteori; social representationsteori; strategier för att dra sig undan; etiska radar; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The overarching aim of the studies in this dissertation is to contribute knowledge about children’s shared social knowledge in their preschool peer cultures, regarding both content and how it is established and maintained.An ethnographic approach has been used to study the shared activities of children, aged 3-5, in the preschool. LÄS MER

  2. 2. The Paradoxes of Socio-Emotional Programmes in School : Young people’s perspectives and public health discourses

    Författare :Sofia Kvist Lindholm; Karin Zetterqvist Nelson; Karin Osvaldsson Cromdal; Vicky Coppock; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; socio-emotional programs; manual-based programs; mental health; social and emotional wellbeing; prevention; health promotion; children’s perspectives; interviews; participant observation; Socio-emotionella program; manualbaserade program; psykisk ohälsa; prevention; hälsopromotion; barns perspektiv; intervjuer; deltagande observation;

    Sammanfattning : Over the past decades socio-emotional programmes have been implemented in schools worldwide. Depression in Swedish Adolescents (DISA) and Social and Emotional Training (SET) are two socio-emotional programmes being practised in Swedish schools. LÄS MER

  3. 3. Världen, Sverige och barnen : Internationell påverkan på svensk barnpolitik under välfärdsstatens framväxt i mellankrigstidens tidevarv

    Författare :Joel Löw; Johanna Sköld; Bengt Sandin; Silke Neunsinger; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; child welfare; child policy; welfare policy; welfare state; transnational history; knowledge exchange; histoire croisée; critical ideology analysis; international organisations; international relations; interwar period; children’s rights; barns välfärd; välfärdsstat; välfärdspolitik; transnationell historia; histoire croisée; kritisk ideologianalys; internationella organisationer; internationella relationer; mellankrigstid; Svenska fattigvårds- och barnavårdsförbundet; barns rättigheter;

    Sammanfattning : I den här avhandlingen granskas framväxten av den svenska välfärdsstaten i ljuset av internationell påverkan och kunskapsutbyten med andra länder. Avhandlingen handlar om barnavårdsavdelningen inom Svenska fattigvårds- och barnavårdsförbundet och den reformpolitik som fördes inom avdelningen under 1920- och 1930-talen – det vill säga det tidevarv då den den svenska välfärdsstaten formerades. LÄS MER

  4. 4. Galna kameror och barns virtuella bildseende, bildtänkande och filmgörande i förskolan

    Författare :Maria Olsson; Anne-Li Lindgren; Anna Palmer; Simon Ceder; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; children; preschool; children’s filmmaking; image vision; digital videography; Deleuze’s film philosophy; transcendental empiricism; the crystal-image; barn; förskola; barns filmgörande; bildseende; digital videografi; Deleuzes filmfilosofi; transcendental empirism; kristallbild; Early Childhood Education; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to contribute knowledge about children’s image-vision, image-thinking and image- and filmmaking in preschool, through a collaboration with children and digital film technology, and about Gilles Deleuze’s film philosophy (1989) as well as digital videography and the methodology created in the research process. The empirical production was carried out as a digital decentralized videography, according to Pink et al. LÄS MER

  5. 5. Den pedagogiska samlingen i förskoleklassen. Barns olika sätt att erfara och hantera svårigheter

    Författare :Agneta Simeonsdotter Svensson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Utvecklingspedagogik; Kommunikativt relationsinriktat perspektiv; Symbolisk interaktionism; barns perspektiv; förskoleklass; pedagogisk samling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att studera barns olika sätt att erfara och hantera svårigheter inom förskoleklassens pedagogiska samling. Undersökningen har som mål att öka förståelsen för barns handlande i en situation som för dem erfars som svår eller en svårighet. LÄS MER