Sökning: "Bildning"

Visar resultat 1 - 5 av 201 avhandlingar innehållade ordet Bildning.

  1. 1. Kroppens bildning : Linggymnastikens manlighetsprojekt 1790-1914

    Författare :Jens Ljunggren; Anders Ekström; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; historia; History;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Kirunamalmernas bildning

    Författare :Tibor Parák; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Järnmalm Sverige Lappland; Sverige Kiruna Kiirunavaara;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Bildning och nöje : bidrag till studiet av de civila svenska blåsmusikkårerna under 1800-talets senare hälft

    Författare :Greger Andersson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Music; Musikvetenskap;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Matematik och bildning : berättelse, gräns, tystnad

    Författare :Lars Mouwitz; Bo Göranzon; Maria Hammarén; Pehr Sällström; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; mathematics; liberal education; notation; tacitness; understanding; narrative; modelling; metaphor; Bildung; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Mathemathics and Liberal Education – narrative, limit, tacitness is a study of mathematics as a special human endeavour to grasp and understand the world. Mathematics is seen as a cultural activity related to other cultural phenomena as music, art and literature, but also as a very efficient modelling tool for science, economy and social organisation. LÄS MER

  5. 5. Bildning för livet : framtidsstrategier och bildningssträvanden i Tengene JUF 1930-1960

    Författare :Kent Waltersson; Kalle Bäck; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Democracy; interaction; countryside; modernization; welfare state; youth; community; rural education; Jordbrukarungdomens förbund; fortbildning; historia; Sverige; Västergötland; Tengene; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : This thesis deals with children and young people who grew up in the Swedish countryside during 1930s, 1940s and 1950s and who embarked on an educational journey. It is about young people who, through the Young Cultivators and JUF, the Young Farmers' Association, changed theireveryday life and prepared for a future they expected. LÄS MER