Sökning: "Conversations"

Visar resultat 6 - 10 av 419 avhandlingar innehållade ordet Conversations.

  1. 6. Tröst genom hälsostödjande familjesamtal : upplevelser och effekter av en familjecentrerad intervention

    Författare :Åsa Dorell; Karin Sundin; Ulrika Östlund; Carina Berterö; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Family Health Conversations; Family Systems Nursing; FamHC; Family Health; Nursing care; Residential home for older people; Hälsostödjande familjesamtal; Familjecentrerad omvårdnad; FamHC; Familjeomvårdnad; Omvårdnad; Särskilt boende för äldre;

    Sammanfattning : Aim: The overall aim of this thesis was to evaluate the experiences of nurses and families participated in Family Health Conversations (FamHC) and the effects of this intervention on those families with a family member living in a residential home for older people. Methods: This thesis comprises four studies. LÄS MER

  2. 7. Fritidshemmets (mellan)mål och mening : Positioneringar i kollegialt samtalande mellan fritidshemspersonal

    Författare :Sanna Hedrén; Jan Gustafsson Nyckel; Elin Almér; Björn Haglund; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; School-Age Educare; Teacher talk; Meaning-making; Positioning; Fritidshem; Kollegiala samtal; Meningsskapande; Positionering; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande;

    Sammanfattning : IntroduktionDen här avhandlingen handlar om hur fritidshemspersonal skapar mening i kollegiala samtal. Fritidshemsarbete är organiserat som ett lagarbete där interaktioner och samarbete mellan kollegor utgör väsentliga delar av arbetet. LÄS MER

  3. 8. Gespräche in einer Krise : Analyse von Telefonaten mit einem RAF-Mitglied während der Okkupation der westdeutschen Botschaft in Stockholm 1975

    Författare :Gregor von der Heiden; Anita Malmqvist; Liisa Tiittula; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; crisis; telephone calls; conversation analysis; pragmatics; linguistics; verbal interaction; negotiation; Red Army Faction; Baader-Meinhof; terrorism; RAF; Swedish history; political violence; West German history; occupation; Krise; Telefongespräche; Gesprächsanalyse; Sprachwissenschaft; verbale Interaktion; Verhandlung; Rote Armee Fraktion; Baader-Meinhoff; Terrorismus; Linksterrorismus; Deutsche Geschichte; Schwedische Geschickte; Okkupation; kris; telefonsamtal; samtalsanalys; lingvistik; verbal interaktion; förhandling; Röda Armé-fraktion; RAF; Baader-Meinhof; terrorism; vänsterterrorism; tyska historia; svensk historia; ockupation; German language; Tyska språket; Germanic languages; Germanistik; Linguistics; Lingvistik; History; Historia; Criminology; Kriminologi; Empirical conflict research; Empirisk konfliktforskning; Linguistics; lingvistik; tyska; German; historia; History;

    Sammanfattning : When crises develop, people are confronted with difficulties beyond those experienced in normal everyday activities.  Due to the perceived threats inherent to such situations, familiar behaviors may prove ineffective, and such attempts can pose dangerous and unpredictable risks. LÄS MER

  4. 9. Samtal om undervisning i naturvetenskap - Ämnesdidaktisk kollegial utveckling i lärarutbildning och lärarprofession

    Författare :Marlene Sjöberg; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; conversations; PCK; science education; student teachers; science teachers professional development; teacher collaboration; samtal om undervisning; undervisning i naturvetenskap; ämnesdidaktik; kollegiala samtal; lärares professionsutveckling; lärarstudenter;

    Sammanfattning : The overall aim in this thesis is to explore professional conversations about science teaching experiences, both in an educational setting with student teachers, and in a local professional development project with a science teacher team, regarding possibilities for developing professional knowledge in a collegial setting. Two empirical studies were conducted. LÄS MER

  5. 10. Samtal om skrivbedömning : Lärares normer, beslut och samstämmighet

    Författare :Per Blomqvist; Kristina Danielsson; Viveca Lindberg; Gustaf Bernard Uno Skar; Lars Sigfried Evensen; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Writing assessment; social moderation; assessment norm; pedagogical decision; decision-making process; summative assessment; krivbedömning; kvalitetsuppfatttningar; förväntningsnormer; didaktiska beslut; summativ bedömning; beslutsprocesser; språkdidaktik; Language Education;

    Sammanfattning : This thesis reports and discusses results from a qualitative study of Swedish teachers' writing assessment in upper secondary school. Based on teacher group discussions, the study investigates teachers' interactions, expressions of norms and decisions when assessing and grading students' writing in the subject of Swedish. LÄS MER