Sökning: "språkutveckling i skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden språkutveckling i skolan.
1. Språkpraktiker i naturkunskap i två mångkulturella gymnasieklassrum
Sammanfattning : Avhandlingens huvudfråga är hur språket används i skolämnet naturkunskap i två mångkulturella gymnasieklassrum. Språket ses som vår viktigaste resurs för utveckling och lärande i olika skolämnen. LÄS MER
2. Elevers skrivande som identitetsskapande aktivitet i skolan - innehåll och begränsningar
Sammanfattning : The aim of this thesis is to study how self presentations and reflexive writing work as displaying identity in the school context. In the curriculum from 1994 and the current curriculum (GY11) for the Swedish upper secondary school, identity making is central in how the subject Swedish is defined. LÄS MER
3. Språkpraktiker i naturkunskap i två mångkulturella gymnasieklassrum. En studie av läroprocesser bland elever med olika förstaspråk
Sammanfattning : The purpose of the thesis is to investigate how language is used in the school subject Natural Science in two multi-cultural upper seconday classrooms. Previous research points to the fact that second language students are not successful in their school work. The reason usually given is the students' inadequate knowledge of their second language. LÄS MER
4. Rätt betyg för vem? : Betygsättning som institutionaliserad praktik
Sammanfattning : Betyg har haft ett stort utrymme i den skolpolitiska debatten. Framförallt har betygens bristande likvärdighet debatterats. Problemet har huvudsakligen konstruerats som lärares bristande professionalism. LÄS MER
5. Specific language impairment: Neurophysiological studies of children and their parents
Sammanfattning : Specific language impairment (SLI) is commonly described as a condition where a child with otherwise normal development and hearing does not acquire language as expected. Children with SLI often have a family history of language disorders. The aetiology is poorly understood. LÄS MER