Sökning: "visual culture studies"

Visar resultat 11 - 15 av 110 avhandlingar innehållade orden visual culture studies.

  1. 11. Skuggor av sanning : Tidig svensk radiologi och visuell kultur

    Författare :Solveig Jülich; Boel Berner; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; science studies; visual culture; history of Swedish radiology; professionalization; scientific images; scientific observation; objectivity; subjectivity; judgment; röntgenfotografi; medicinhistoria; radiologi historia; visuell perception; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN; HUMANITIES and RELIGION;

    Sammanfattning : The present study deals with the introduction and reception of x-ray images in Sweden around 1900. The general aim is to investigate two cultural contexts of the early x-ray image. It is shown that during the initial years x-ray images were wedded with photographs and film in an expanding mass visual culture. LÄS MER

  2. 12. Nakna män : Maskulinitet och kreativitet i svensk bildkultur 1900-1915

    Författare :Patrik Steorn; Margaretha Rossholm-Lagerlöf; Yvonne Eriksson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; image culture; visual culture; performativity; masculinity; male nude; queer studies; homosociality; vitalism; mechanism; physical culture; life-reform-movement; nationalism; artist’s role; Eugène Jansson 1862–1915 ; JAG Acke 1859–1924 ; Art; Konstvetenskap;

    Sammanfattning : At the turn of the 20th century, there was a notion in Europe that urbanisation and industrialisation had drained the human race of spiritual and physical energy. A particular concern was that men were being emasculated. LÄS MER

  3. 13. Visuell kultur i barns vardagsliv : Bilder, medier och praktiker

    Författare :Anna Sparrman; Karin Aronsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; visual culture; media ethnography; chidlren; discursive practice; agency; subject positioning; identity; popular culture; förskolebarn; barnforskning; barnkultur; barn och massmedia; barn och bild; visuell kommunikation; INTERDISCIPLINARY RESEARCH AREAS; TVÄRVETENSKAPLIGA FORSKNINGSOMRÅDEN;

    Sammanfattning : This study concerns visual culture in 64 children-s (6- to 8-year-olds) everyday practices at a Swedish after-school center. It draws on an interdisciplinary theoretical framework, ranging from visual culture to discourse analysis, exposing the complexity of visuality in children-s social interactions, when talking about TV-programs, mimicing Spice Girls videos, drawing caricatures or looking at picture books. LÄS MER

  4. 14. Vilan i förskolan 1910-2013 : Visuella material och visuell metodologi

    Författare :Sofia Grunditz; Anne-Li Lindgren; Sofia Frankenberg; Katarina Gustafson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Early childhood Education and Care; Naptime; Visual Remake; Preschool history; Ethnography; Visual analysis; Ethnomethodology; förskola; vila; visuell remake; förskolehistoria; etnografi; visuell analys; etnometodologi; Early Childhood Education; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to explore preschool naptime during the period 1910–2013 through visual materials, films and photographs produced by different actors for various purposes at various historical times, and to develop a visual methodology that works with complex visual materials. Even though naptime is central to everyday life in preschool, it is an activity that is rarely a focus of Early Childhood Education research. LÄS MER

  5. 15. I marknadens öga : Barn och visuell konsumtion

    Författare :Johanna Sjöberg; Bengt Sandin; Anna Sparrman; Karin Ekström; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Children; childity; advertising; visual culture; visual consumption; critical discourse analysis; consumer society; Barn; barnighet; reklam; visuell kultur; visuell konsumtion; konsumtionssamhälle; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Barn är konsumenter, får reklam riktad till sig och syns i reklam. Men om det är rätt och på vilka sätt det bör ske ger upphov till diskussion, såväl i som utanför akademin. LÄS MER