Sökning: "teknisk kompetens"
Visar resultat 1 - 5 av 16 avhandlingar innehållade orden teknisk kompetens.
1. Tekniker i människans tjänst : En feministisk analys av återskapande och förändring inom forskning på inflytelserik teknik
Sammanfattning : This thesis takes its starting point in the massive attention paid to artificial intelligence (AI) in recent years, especially the reporting on how AI maintains and reinforces power imbalances linked to gender and other categories. The aim is to examine and problematize relations between influential technology and gender from a feminist perspective. LÄS MER
2. Digital (o)jämlikhet? IKT-användning i skolan och elevers tekniska kapital
Sammanfattning : Avhandlingen handlar om digital (o)jämlikhet. Begreppet (o)jämlikhet utgår från en sammanskrivning av jämlikhet och ojämlikhet men uttalas som det sistnämnda. Problematiken kring digital (o)jämlikhet belyses i avhandlingen i form av fyra olika delstudier samt en kappa. LÄS MER
3. ”Ska vi googla, fröken?” : Några förskollärares uppfattningar om undervisning relaterad till digitala tekniker i förskolan
Sammanfattning : This study aims to gain deeper insights in digital technology supported teaching in Swedish early childhood education (ECE) settings. Introduction of digital goals in Swedish ECE curriculum obliges preschool teachers to integrate digital technologies into educational practices and calls for a relevant definition and a defined content for this teaching area. LÄS MER
4. Applied Machine Learning in Steel Process Engineering : Using Supervised Machine Learning Models to Predict the Electrical Energy Consumption of Electric Arc Furnaces
Sammanfattning : The steel industry is in constant need of improving its production processes. This is partly due to increasing competition and partly due to environmental concerns. One commonly used method for improving these processes is through the act of modeling. LÄS MER
5. Att urskilja tekniska system : didaktiska dimensioner i grundskolan
Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att bidra till den ämnesdidaktiska kunskapsbasen för undervisning och lärande om tekniska system i grundskolan. Dagens teknikkomplexa samhälle är uppbyggt av system som vi människor interagerar med. Informations-, energi- och kommunikationssystem är exempel på tekniska system som vi kommer i kontakt med dagligen. LÄS MER