Sökning: "teknisk kompetens"

Visar resultat 1 - 5 av 16 avhandlingar innehållade orden teknisk kompetens.

  1. 1. Tekniker i människans tjänst : En feministisk analys av återskapande och förändring inom forskning på inflytelserik teknik

    Författare :Åsa Johansson Palmkvist; Anna Wahl; Charlotte Holgersson; Ericka Johnson; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Artificial intelligence; AI; influential technology; technology development; feminist theory; gender; gendering; norms; ideals; technical competence; science and technology studies; organization studies; Artificiell intelligens; AI; inflytelserik teknik; teknikutveckling; feministisk teori; genus; kön; könsmärkning; normer; ideal; teknisk kompetens; teknik- och vetenskapsstudier; organisationsforskning; Industrial Economics and Management; Industriell ekonomi och organisation;

    Sammanfattning : This thesis takes its starting point in the massive attention paid to artificial intelligence (AI) in recent years, especially the reporting on how AI maintains and reinforces power imbalances linked to gender and other categories. The aim is to examine and problematize relations between influential technology and gender from a feminist perspective. LÄS MER

  2. 2. Digital (o)jämlikhet? IKT-användning i skolan och elevers tekniska kapital

    Författare :Ulli Samuelsson; Claes Nilholm; Tobias Olsson; Patrik Hernwall; Martin Stigmar; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Digital inequality; digital inclusion; digital divide; technological capital; digital competence; equality in education; compulsory education; secondary education; Digital ojämlikhet; digital inkludering; digitala klyftor; tekniskt kapital; digital kompetens; likvärdig utbildning; grundskola; gymnasieskola;

    Sammanfattning : Avhandlingen handlar om digital (o)jämlikhet. Begreppet (o)jämlikhet utgår från en sammanskrivning av jämlikhet och ojämlikhet men uttalas som det sistnämnda. Problematiken kring digital (o)jämlikhet belyses i avhandlingen i form av fyra olika delstudier samt en kappa. LÄS MER

  3. 3. ”Ska vi googla, fröken?” : Några förskollärares uppfattningar om undervisning relaterad till digitala tekniker i förskolan

    Författare :Olga Boksjö; Anna Ehrlin; Johannes Rytzler; Annika Åkerblom; Malin Nilsen; Mälardalens universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; early childhood education ECE ; preschool; digital technology supported teaching; digital competence; tablet; phenomenography; teachers’ beliefs; förskola; undervisning relaterad till digitala tekniker; digital kompetens; datorplatta; fenomenografi; uppfattning; lärares attityder; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : This study aims to gain deeper insights in digital technology supported teaching in Swedish early childhood education (ECE) settings. Introduction of digital goals in Swedish ECE curriculum obliges preschool teachers to integrate digital technologies into educational practices and calls for a relevant definition and a defined content for this teaching area. LÄS MER

  4. 4. Applied Machine Learning in Steel Process Engineering : Using Supervised Machine Learning Models to Predict the Electrical Energy Consumption of Electric Arc Furnaces

    Författare :Leo Carlsson; Pär Jönsson; Peter Samuelsson; Mikael Vejdemo-Johansson; Henrik Saxen; KTH; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Electric Arc Furnace; Electrical Energy Consumption; Statistical Modelling; Machine Learning; Interpretable Machine Learning; Predictive Modelling; Industry 4.0; Ljusbågsugn; Elenergiförbrukning; Statistisk Modellering; Maskininlärning; Tolkningsbar Maskininlärning; Prediktiv Modellering; Industri 4.0; Teknisk materialvetenskap; Materials Science and Engineering; Metallurgical process science; Metallurgisk processvetenskap;

    Sammanfattning : The steel industry is in constant need of improving its production processes. This is partly due to increasing competition and partly due to environmental concerns. One commonly used method for improving these processes is through the act of modeling. LÄS MER

  5. 5. Att urskilja tekniska system : didaktiska dimensioner i grundskolan

    Författare :Maria Svensson; Jan-Erik Hagberg; Ann Zetterqvist; Åke Ingerman; Berit Bungum; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Technological systems; pedagogical possibilities; technological literacy; critical aspects; phenomenography; Tekniska system; ämnesdidaktik; teknisk bildning; kritiska aspekter; fenomenografi; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; Teknikdidaktik; tekniska system; teknisk bildning; fenomenografi; kritiska aspekter;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att bidra till den ämnesdidaktiska kunskapsbasen för undervisning och lärande om tekniska system i grundskolan. Dagens teknikkomplexa samhälle är uppbyggt av system som vi människor interagerar med. Informations-, energi- och kommunikationssystem är exempel på tekniska system som vi kommer i kontakt med dagligen. LÄS MER