Sökning: "diskriminering skolan"
Hittade 5 avhandlingar innehållade orden diskriminering skolan.
1. Skolan gör skillnad : Etnicitet och institutionell praktik
Sammanfattning : Studien undersöker hur etnicitet görs till en central kategori för skolans sociala organisation och används för att markera skillnader och därigenom gör elever till svenskar och invandrare. Intresset riktas också mot hur etnicitetskonstruktioner är förbundna med social komplexitet och samspelar med andra relationer, särskilt kön och klass. LÄS MER
2. Möjligheternas horisont : Etnicitet, utbildning och arbete i ungas berättelser om karriärer
Sammanfattning : Den här avhandlingen handlar om hur unga med utländsk bakgrund berättar om sina liv och om hur de föreställer sig sina karriärval avseende utbildning och arbete. Syftet med avhandlingen är att analysera hur möjlighetshorisonter i relation till karriärskapet – de processer som genererar olika typer av karriärval – framträder i individuella berättelser. LÄS MER
3. Talet om det mångkulturella i skolan och samhället : En analys av diskurser om det mångkulturella inom utbildning och politik åren 1973-2006
Sammanfattning : The debate on "multicultural issues" has had a considerable impact on society, and in Sweden, dealing with such issues has been described and defined as a major problem. The aim of the present thesis is to analyse the various contents of discourses on multicultural issues that have influenced education and policy documents during the period 1973-2006. LÄS MER
4. Health and Social Determinants Among Boys and Girls in Sweden : Focusing on Parental Background
Sammanfattning : The majority of Swedish boys and girls have good psychosomatic health. Despite that the risk of mental health problems such as nervousness, feeling low and sleeping difficulties has increased steadily in recent decades. LÄS MER
5. Does schooling make sense? A household perspective on the returns to schooling for self-employed, farmers and employees in Egypt
Sammanfattning : Why do some children in the developing world choose to stay out of school? Is it mainly because poverty leaves them with no options or because schooling seems to offer them few benefits? The answers to these questions have profound policy implications. An empirical input into this discussion is the extent to which schooling can actually be perceived as a profitable option in various countries and, in extension, what factors influence the extent of this perceived profitability. LÄS MER