Sökning: "Social and economic history"

Visar resultat 1 - 5 av 867 avhandlingar innehållade orden Social and economic history.

  1. 1. Seven Years That Shook Economic and Social Thinking : Reflections on the Revolution in Communist Economics 1985-1991

    Författare :Bengt Svensson; Thomas Jonter; Ulf Jonsson; Ronny Pettersson; Ann-Mari Sätre Åhlander; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; perestroíka; planned economy; labour theory of value; socialist market; market socialism; market economics; shock therapy; gradual transition; Economic history; Ekonomisk historia; Economic History; ekonomisk historia;

    Sammanfattning : The main theme of this study is to analyze the Soviet economic theoretical debate in the period 1985 – 1991. This period of reconstruction gave possibilities of a more free debate. LÄS MER

  2. 2. Utjordar och ödegårdar : en studie i retrogressiv metod

    Författare :Olof Karsvall; Sveriges lantbruksuniversitet; Sveriges lantbruksuniversitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; LANTBRUKSVETENSKAPER; AGRICULTURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : The crisis of the Late Middle Ages is still an ongoing discussion. Desertion of small isolated settlements in woodlands is a well known fact. In villages and hamlets, however, desertion is hidden because holdings were merged (partial desertion). LÄS MER

  3. 3. Den ojämlika dödligheten : Hjärtdödlighet och samhällsutveckling i två städer

    Författare :Björn Grip; Hans Nilsson; Roger Qvarsell; Göran Therborn; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Inequality; coronary heart disease mortality; Linköping; Norrköping; city neighborhoods; change; social development; socio-economic factors; life-style; Ojämlikhet; hjärtkärldödlighet; Linköping; Norrköping; stadsdelar; förändringar; samhällsutveckling; socio-ekonomi; levnadssätt;

    Sammanfattning : Den ojämlika dödligheten är en studie av främst hjärt–kärldödlighet avseende perioden 1950–2010 i tvillingstäderna Linköping och Norrköping och konsekvenserna av ojämlikhet. Skillnaderna mellan städerna i dödlighet är stora. Under 1970-talet, då jämlikheten stod i focus, minskade dessa. LÄS MER

  4. 4. Staten som trädgårdsmästare. Järnvägens planteringar från naturförsköningskonst till testamente

    Författare :Anna Lindgren; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; LANTBRUKSVETENSKAPER; AGRICULTURAL SCIENCES; LANTBRUKSVETENSKAPER; AGRICULTURAL SCIENCES; järnvägsplanteringar; naturförsköningskonst; efterkrigstidens moderniseringsideal; trädgårdsmästare; järnvägshistoria; modernitet; plats; spårbundenhet;

    Sammanfattning : Järnvägen är en av de innovationer som påverkat modern samhällsutveckling allra mest. När de första stambanorna började att byggas i mitten av 1800-talet anlades planteringar som en integrerad komponent i järnvägssystemet. De utgjordes av prydnadsplanteringar, skyddsplanteringar och planteringar för husbehov. LÄS MER

  5. 5. HOUSE MASTER SCHOOL: Career Model for Education and Training in Integrated and Sustainable Conservation of Built Environments

    Författare :Erika Johansson; Chalmers tekniska högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; transdisciplinary case study research; community action; Education for Sustainable Development ESD ; sustainability science; organizational learning; triple helix; training; educational systems design; construction; lifelong learning; integrated conservation; socio-ecological approach; systemic approach; sustainable development; craftsmanship training; crafts; career and workforce development; action research; education;

    Sammanfattning : Based on a participatory action research methodology and approach (AR), this dissertation explores the core theoretical problems and opportunities of education and learning for sustainable development (ESD) within the cross-disciplinary area of integrated and sustainable conservation of built environments. The main purpose has been to develop an epistemological framework for integrated lifelong learning, ethics and advanced research (R&D) and to provide a new sustainable education and career model for the field to be applied in the Dalecarlia region and on a national level within the Swedish construction industry at large; i. LÄS MER