Sökning: "barn"

Visar resultat 11 - 15 av 1273 avhandlingar innehållade ordet barn.

  1. 11. Barn i bon : en intervjustudie med 11-åringar om familj, fostran och dagligt liv

    Författare :Lena Bäckström; Claes-Göran Wenestam; Marita Lindahl; Högskolan Kristianstad; []
    Nyckelord :barn; familjeliv; familjemönster; moderskap; faderskap; ställföreträdande föräldrar;

    Sammanfattning : In conclusion it is argued that the notion of the nuclear family has being a narrow and short-sighted family notion. in a longer time perspective, we have to try out a broader family notion where circles of families, network families and linked family systems can be fruitful. LÄS MER

  2. 12. Barn och etik : möten och möjlighetsvillkor i två förskoleklassers vardag

    Författare :Bodil Halvars-Franzén; Gunilla Dahlberg; Eva Johansson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :Children; ethics; the ethical encounter; fundamental values; pedagogical approach; listening; play; the encounter with nature; ESD; barn; etik; det etiska mötet; värdegrund; etnografi; förhållningssätt; lek; möte med naturen; lärande i hållbar utveckling; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : The aim is to examine how children create and embody ethics by analyzing their encounters and how possibilities are conditioned by the framework surrounding them. The focus has been on the following problem areas: Conditions that enable children’s ethical encounters with regard to frameworks, rules and order Conditions that enable children’s ethical encounters related to the teachers’ approach Children’s encounters in play from an ethical perspective Children’s encounters with nature from an ethical perspective The theoretical standpoint is ”the ethics of an encounter” from Emmanuel Levinas’ idea of ethics of alterity. LÄS MER

  3. 13. Tillsyn över barn : En studie i föräldrarätt, skadeståndsrätt och straffrätt

    Författare :Lars-Göran Sund; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Tillsyn; föräldrar; barn; Private law; Civilrätt;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 14. Bångstyriga barn : Makt, normer och delaktighet i förskolan

    Författare :Klara Dolk; Birgitta Sandström; Fanny Ambjörnsson; Marie Nordberg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; power; norms; participation; gender pedagogy; equal treatment; children s rights; critical pedagogy; preschool; early childhood education; resistance; children’s resistance; age; gender; makt; normer; delaktighet; genuspedagogik; likabehandling; barns rättigheter; kritisk pedagogik; normkritisk pedagogik; förskola; motstånd; barns motstånd; ålder; genus; valstund; barnråd; husmodellen; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : In recent years, feminist research in education has put an increasing emphasis on the relationship between children and adults, mostly connected to a critique of gender pedagogy and other forms of so-called “fundamental values education” (värdegrundsarbete). This study looks at the power relations between children and adults in preschool in the context of educational activities intending to increase gender equity, social equality, and participation. LÄS MER

  5. 15. Århundradets barn : fenomenet Pippi Långstrump och dess förutsättningar

    Författare :Ulla Lundqvist; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Astrid Lindgren 1907-2002;

    Sammanfattning : The dissertation is a study of Astrid Lindgren’s three books about the superchild Pippi Longstocking (i.e. Pippi Longstocking, 1945, Pippi goes on board, 1946, and Pippi in the South Seas, 1948). LÄS MER