Sökning: "arbete fenomenologi"

Visar resultat 6 - 10 av 21 avhandlingar innehållade orden arbete fenomenologi.

  1. 6. Elusive Relations : A Phenomenology of Interpersonal Understanding in Social Work

    Författare :Karl Eriksson; Professioner och organisering; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; interpersonal understanding; phenomenology; empathy; self-stigma; peer-support; interpersonell förståelse; fenomenologi; empati; själv-stigma; kamratstöd;

    Sammanfattning : This thesis aims to explore how phenomenological philosophy may contribute to the conception of interpersonal understanding in the context of social work practice. The thesis consists of an extended introduction and four original papers, investigating modalities of interpersonal understanding in relation to three different subjects, namely empathy, stigmatization, and peer-support. LÄS MER

  2. 7. Den långa vägen till en jämställd gymnasieskola : Genuspedagogers förståelse av gymnasieskolans jämställdhetsarbete

    Författare :Victoria C Wahlgren; Pia Williams; Tomas Kroksmark; Tiina Rosenberg; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Sweden; upper secondary school; gender equality; phenomenology; hermeneutics; reflection; @ography; gender theory; gender pedagogues; class; gender; supervision; didactics; life-world; resistance; curriculum; gender awareness; Sverige; gymnasieskolan; jämställdhet; likabehandling fenomenologi; hermeneutik; reflektion; @ography; genusteori; genus-pedagog; jämställdhet; lärare; klass; kön; handledning; arbetssätt; gymnasieskolan; livsvärlden; motstånd; läroplaner; genusmedvetenhet; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bilda kunskap om genuspedagogikens innehåll och arbetssätt med utgångspunkt tagen i genuspedagogernas erfarenhet. Målet är att kunna generera ny kunskap om hur jämställdhetsarbetet i gymnasieskolan ska kunna fungera och att elever i gymnasieskolan ska kunna bemötas på ett jämställt sätt, oberoende av kön. LÄS MER

  3. 8. "Som att hålla tiden i sin hand": Didaktiskt perspektiv på muntligt berättande

    Författare :Ola Henricsson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Muntligt berättande; Didaktik; Storytelling; Teaching; Pedagogisk takt; Fenomenologi;

    Sammanfattning : Storytelling is deeply interwoven with the act of teaching and learning. Teachers tell stories and anecdotes within their everyday teaching practice. LÄS MER

  4. 9. Programmeringens intentionala objekt : Nio elevers uppfattningar av programmering

    Författare :Mikael Segolsson; Anders Arnqvist; Tomas Kroksmark; Torgny Ottosson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Programmering; lärande; Livsvärldsfenomenologi; fenomenografi; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete; Applied Pedagogy; Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : I dagens postmoderna samhälle är väsentliga delar i vårt arbete relaterade till datorer i någon form. Robotiseringen inom industrin utgör ett exempel på hur det mänskliga arbetet förskjutits från det konkret fysiska till att bestå av programmering och övervakning av produktionsprocesser. LÄS MER

  5. 10. Det våldsamma mötets fenomenologi : - om hot och våld i psykiatrisk vård

    Författare :Gunilla Carlsson; Karin Dahlberg; Per-Olof Sandman; Växjö universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; violent encounter; reflective lifeworld research; psychiatric care; ; Caring sciences; Vårdvetenskap;

    Sammanfattning : The present study focuses on the phenomenology of the violent encounter, and is to be understood as the study of the violent encounter as a phenomenon, i.e. as experienced. The overall aim is to elucidate, analyse and describe violent encounters within psychiatric care as experienced by carers and patients. LÄS MER